Vilket straff kan jag få om jag kör bil utan körkort?

Hej, i oktober sprang jag av misstag genom rött ljus och blev fångad av polisen. Jag betalade en böter på 3000 sek och fick min licens återkallad med en blockeringsperiod på en månad. Detta hände inom två års provperiod. Efter en månad fick jag körkort och rensade min riskteori och risk för hala vägar. Jag får mitt körprov i januari 2021, men på grund av en nödsituation var jag tvungen att ta ut min bil och fångades av polisen. Vilken typ av straff kan jag få?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du inte hade körkort när du togs av polisen. Eftersom du uppsåtligen körde bil, för vilket det krävs körkort för att framföra, trots att du inte hade ett körkort, gjorde du dig skyldig till olovlig körning. För olovlig körning av normalgraden är straffet böter. Eftersom du tidigare haft körkort som blivit återkallat är dock brottet att anse som grovt, vilket kan ge fängelse i högst sex månader (3 § 1 stycket TBL). Du skriver dock att du på grund av en nödsituation var tvungen att använda bilen. Om fara hotade liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt av rättsordningen skyddat intresse förelåg nöd. Din gärning utgör isåfall brott endast om den med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som åsamkas annan och omständigheterna i övrigt var oförsvarlig (24 kap. 4 § BrB). Beroende på hur din nödsituation såg ut finns det därför en viss chans att du inte döms för olovlig körning.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare