Vilket sorts körkort behöver jag för att köra 49 cc (14 år) på allmänna vägar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nu kanske svaret blir lite tekniskt, men så får det vara. Jag tolkar din fråga som att du har en motor med slagvolym på 49 cc (kubikcentimeter) och att du är 14 år gammal. Jag utgår också ifrån att det rör sig om ett moped-/motorcykel-liknande motorfordon.

Viktigt att veta vilket slags fordon du har

För att ta reda på vilket körkort du behöver måste vi ta reda på vilket fordon du kör, det vill säga om ditt fordon är en moped (klass 1 eller 2) eller en lätt MC. För att hitta svaret får vi gå till lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner 2§.

Gränsen mellan moped klass 1 och lätt MC går vid:

1.Högsta slagvolym 50 cc OCH

2.Högsta hastighet 45 km/h

En moped klass 1 får alltså varken ha högre slagvolym än 50 cc eller en högsta hastighet på över 45 km/h. Eftersom att du skriver att slagvolymen är 49 cc så är det inte det kriteriet som är problem i detta fall, utan eventuell maxhastighet.

Gränsen mellan moped klass 1 och klass 2 är att högsta hastigheten på moped klass 2 inte får överstiga 25 km/h.

För att veta vilken fordonstyp du har är det alltså viktigt att veta vilken maxhastighet fordonet har.

-Om maxhastigheten är över 45 km/h, så är det antagligen fråga om en lätt MC

-Om maxhastigheten är över 25 km/h men under 45 km/h, så är det antagligen en moped klass 1

-Om maxhastigheten är 25 km/h eller lägre, så är det antagligen moped klass 2

Vilken typ av körkort behöver du då?

Reglerna om vilket körkort du behöver för vilken typ av fordon finns i körkortslagen (KörkL). De körkortstyper som kan bli aktuella är:

-Lätt MC: körkort A1, åldersgränsen är 16 år (KörkL 2 kap. 1§, 2 kap. 5§ och 3 kap 1§ första stycket).

-Moped klass 1: körkort AM, åldersgränsen är 15 år (KörkL 2 kap. 1§, 2 kap. 5§ och 3 kap 1§ första stycket).

-Moped klass 2: förarbevis för moped klass 2 krävs, åldersgränsen är 15 år (KörkL 2 kap. 3§ första stycket och 3 kap. 19§). För moped klass 2 räcker det alltså med ett förarbevis, vilket normalt är lättare att få än ett körkort.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Oscar JanssonRådgivare