Vilket skick får en lägenhet tillhandahållas i? När ska en hyresvärd genomföra sedvanlig reparation?

Hej! Hyr en lägenhet i första hand av en privat hyresvärd/firma. I lägenheten finns det en balkongdörr som han har täckt med gardiner framför pga att det drar så mycket från den speciellt vintertid, samt så har det tidigare kastats en sten genom fönstret på den men de har tejpats igen. Fönstrena är också i dåligt skick och håller kanske högst 4-5år till i nuvarande skick men drar också mycket från dom. Finns det något regelverk gällande detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I svaret utgår jag från att du hyr lägenheten för att bo i den. Jag tolkar det även som att skadan på fönstret inte orsakats av dig. Regler om hyresvärdens skyldigheter finns i Jordabalken.

Hyresvärdens skyldigheter

Hyresvärden är vid tillträdesdagen och under hyresförhållandet skyldig att tillhandahålla din lägenheten i ett skick så att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet (12 kap. 9 § och 12 kap. 15 § JB). I ditt fall är ändamålet att du ska bo där. Ifall att skadan i fönstret leder till att lägenheten blir så kall att det är svårt att bo där, skulle lägenheten kunna anses obrukbar för det avsedda ändamålet.

Din hyresvärd är därutöver skyldig att med jämna mellanrum genomföra sedvanliga reparationer (12 kap. 15 § JB). Att byta fönster vid behov kan antas omfattas av den skyldigheten.

Vilka åtgärder kan du vidta?

Ifall att lägenheten är i ett otillåtet skick kan du som hyresvärd få nedsättning på hyran fram tills att hyresvärden åtgärdar bristen (12 kap. 16 § 3p. och 12 kap. 11 § 3p. JB). Är fönstren i så dåligt skick att de omfattas av hyresvärdens underhållsplikt, kan du ansöka om åtgärdsföreläggande hos hyresnämnden. Hyresnämnden kan då ange en viss tid inom vilken fönstren ska åtgärdas (12 kap. 16 § 2 st. JB).

Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare