Vilket pris gäller vid annonserat prisfel?

Jag undrar över vilken pris som ska betalas om exempelvis en matvarubutik har annonserat fel pris på en vara. Ex dom annonserar att det är 20% rabatt på läsk men påstår sedan i butiken att det är en felskrivning och att det endast är 10%. Jag tänker att det inte borde räknas som en anbud iom att det är riktat till en större grupp och därmed blir ett utbud, och att det därefter inte blir ett avtal som dom blir bundna till. Men om man kollar 3kap 32§ 2st i avtalslagen så ska priset gälla om den andra personen var i god tro, vilket man kan anta att kunden är. Min fråga är alltså: vilket av de stämmer vid annonserat prisfel?

Lawline svarar

 Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du köper en vara från en butik så ingår du ett köpeavtal med butiken. När en butik dock riktar ett erbjudande till en obestämd krets (allmänheten), genom att exempelvis annonsera ut varor, så utgör det ett utbud. Ett utbud är till skillnad från anbud inte bindande för utbudsgivaren. Utan när du som köpare går till kassan och vill köpa dina varor, så ses detta som ett anbud till butiken om att få köpa varan till det angivna priset. Butiken har i det läget möjlighet att godta ditt anbud (accept) och ingå ett bindande köpeavtal med dig. Butiken har dock även i den situationen möjlighet att inte acceptera ditt anbud och ge dig ett nytt anbud med ett nytt pris som du själv får välja om du vill acceptera eller inte.

Som svar på din fråga så är butiken inte bundna av det annonserade prisfelet eftersom det är att anse som ett utbud som får bindande verkan när butiken har accepterat ditt anbud i kassan, vilket de inte har gjort i ditt fall då de sagt att det är en felskrivning. Butiken är således inte tvungna att sälja läsken med 20 % rabatt, om de själva inte skulle vilja det.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och om det fortfarande är någonting du undrar över, så är du varmt välkommen att kontakta Lawline på nytt!

Bästa hälsningar,

Negin AhmadiRådgivare