Vilket datum för medlemsförteckning?

Hej

En medlemsförteckning för bostadsrättsföreningar ska innehålla datum då medlemmen inträder i föreningen. Är det datumet då medlemmen blir godkänd eller tillträdesdatumet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Min tolkning av lagrummet, som reglerar det som ska vara med i en medlemsförteckning för bostadsrättsföreningar, är att det är datumet som personen blir godkänd i föreningen som skall antecknas. Med andra ord det datum som personen erhåller rättigheterna och skyldigheterna som kommer med medlemsskap i bostadsrättsföreningen.

Det är bostadsrättslagen som gäller för denna situation, och bestämmelsen för ditt specifika fall kan du hitta här.

Hoppas att du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Isak HeijbelRådgivare