Vilket brott begår jag om jag uppger felaktiga personuppgifter till en SL-kontrollant?

Hej! Om jag blir stoppad av en SL-biljettkontrollant och jag uppger en annan persons personuppgifter för att undvika böter, t.ex. en väns eller släktings uppgifter. Begår jag då identitets stöld mot den person vars uppgifter jag använder?

Lawline svarar

Hej,

Vad roligt att du vänder dig till oss på Lawline!

Om du uppger din väns, släktings eller någon annans personuppgifter när du blir stoppad av en kontrollant så begår du brottet olovlig identitetsanvändning, se Brottsbalken 4 kap 6 b §. Detta brott brukar i folkmun kallas för identitetsstöld.

Jag rekommenderar dig att inte göra det.

Hoppas detta har varit till hjälp!

Vänligen,

David GardellRådgivare