Vilket betalas först, inteckningslån eller begravningskostnader?

Vilket går först inteckningslån eller begravningskostnader?

Hej min pappa avled för några månader sedan svårt skuldsatt. Det framkom att han vid sin död ägde en fastighet som var fullt belånad (sk inteckningslån där banken lånar ut pengar för fastighetsköpet och där fastigheten står som säkerhet för att banken ska vara garanterad att få sina pengar tillbaka) Vad jag vet och enligt en jurist jag pratat med så går inteckningslån före begravningskostnader. Det ät det enda som går före begravningskostnader. Allt annat kommer efter. Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag beklagar din pappas bortgång och ska göra mitt bästa för att besvara din fråga.

Snabbt svar

Det enkla svaret är att det stämmer att bankens inteckning går före begravningskostnaderna. Dock finns det en annan möjlighet för dig att få pengar till begravningen, se nedan.

Begrepp

Fordran - om någon är skyldig dig pengar så har du en fordring hos den personen med motsvarande belopp. Exempel: A är skyldig B 1000 kr. A har en skuld hos B på 1000kr och B har en fordran hos A på 1000kr.

Tillämplig lag

Det finns ingen lagregel som bestämmer vilka fordringar som ska prioriteras i ett dödsbo om tillgångarna inte räcker till både begravning och skulder. Det som dock händer när ett dödsbo inte kan betala skulderna är att dödsboet hamnar i konkurs. Vid en konkurs så finns det regler i vilken ordning olika skulder ska betalas, reglerna finns i Förmånsrättslagen.

Vilket ska betalas först, inteckningslånet eller begravningskostnaderna?

Om allmän förmånsrätt och oprioriterade fordringar

Begravningskostnader räknas som en skuld i dödsboet och de har en allmän förmånsrätt. Det betyder att de ska betalas före många andra skulder som inte har en förmånsrätt (oprioriterade fordringar), 10 § Förmånsrättslagen. Exempel på oprioriterade fordringar är hyra till hyresvärd, skatt eller fordring för utförd tjänst.

Om särskild förmånsrätt

Det finns även skulder med särskild förmånsrätt som ska betagas före fordringar med allmän förmånsrätt. En skuld har särskild förmånsrätt om den har säkerhet i en egendom. Exempel på en sådan fordring är ert fall där banken har säkerhet i fastigheten i form av inteckning, 6 § Förmånsrättslagen. Banken kommer få betalt ur pengarna från fastighetens försäljning. Det finns fler fordringar med förmånsrätt, exempelvis panträtt på registrerade värdepapper. Det är alltså korrekt att bankens inteckning tillhör den formen av fordring som går före begravningskostnaderna i ert fall.

Ordningen skulderna ska betalas är följande:

Särskild förmånsrätt (inteckningslånet)Allmän förmånsrätt (begravningskostnaderna)Oprioriterade fordringar ("vanliga" skulder)

Undantag

Om banken har inteckning för fastighetens hela värde men fastigheten av någon anledning säljs för mer än inteckningen så tillfaller inte överskottet banken utan dödsboet. På samma sätt kan inte banken ta av annan egendom i dödsboet före begravningskostnaderna betalts om fastigheten säljer för mindre än inteckningen. Detta med anledning av att bankens inteckning är strikt kopplad till fastigheten medan begravningskostnaderna kommer betalas av all egendom som är kvar i dödsboet.

Råd

Eftersom du beskriver att din pappa var svårt skuldsatt så antar jag att det inte kommer finnas tillräckligt med pengar kvar till begravningskostnaderna efter att banken sålt fastigheten. Jag råder dig därför att ansöka om ekonomiskt bistånd till begravning. Ansökan görs hos din kommuns socialkontor, kontakta socialtjänsten för att få information om hur du gör ansökan i din kommun. Om bistånd kommer ges eller inte styrs av dödsboets tillgångar på dödsdagen samt om det inkommit inkomster efter dödsdagen. Mer information kan du finna på denna sidan.

Förberedelser för biståndsansökningen, bra om den som har hand om boet tänker på att:

göra en uppskattning av tillgångarna för att se om de räcker till begravningskostnaderna Inte betala några mer räkningar innan du kontaktat socialkontoret Kontakta socialkontoret innan du beställer begravningen Säg upp autogiro och stående överföringar hos banken om det finns så räkningar inte betalas automatiskt

Hoppas jag svarat på din fråga! Men om du fortfarande undrar något är du välkommen att ställa en ny fråga.

Vänliga hälsningar,

Nora OlofssonRådgivare