Condictio indebiti vid felaktig utbetalning från casino
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.
Rätten att återfrå felaktig utbetalning
Din situation aktualiserar en princip som kallas för condictio indebiti, vilken inte är lagstadgad utan framgår av praxis. Att casinot gör en felaktig utbetalning till dig är ett betalningsmisstag och kallas solutio indebiti, eftersom du egentligen inte hade rätt till pengarna. Huvudregeln vid en sådan situation är att utbetalaren (casinot) har rätt att återfå de felaktigt utbetalda pengarna (condictio indebiti). Det finns emellertid undantag.
Undantag från condictio indebiti
Det finns två kriterier som båda ska vara uppfyllda för att ett undantag från condictio indebiti ska föreligga.
Det första kriteriet är god tro. Betalningsmottagaren (du) ska ha varit i god tro om betalningen. Det innebär att du varken insåg eller borde ha insett att utbetalningen var felaktig (NJA 1989 s. 224). Du ska ha med rätta kunnat utgå från att du var berättigad till utbetalningen. Om informationen på deras hemsida visade att du hade rätt och möjlighet att få pengarna utbetalda talar det för att du agerade i god tro, förutsatt att det inte förelåg andra omständigheter som talade emot att du agerade i god tro.
Det andra kriteriet är om betalningsmottagaren (du) inrättat dig efter betalningen. Om du har anpassat din ekonomi utifrån den felaktiga utbetalningen är kriteriet uppfyllt. Det behöver inte innebära att du förburkat pengarna. Bedömningen utgår från om din ekonomiska ställning påverkas av återkravet (NJA 2001 s. 353). Här spelar det roll hur lång tid som förflöt mellan utbetalningen och återkravet och hur mycket din ekonomiska situation påverkades under den tiden.
De två kriterierna som båda ska vara uppfyllda är alltså att du agerat i god tro vid den felaktiga utbetalningen och att du inrättat dig efter betalningen. Om bara ett av dessa kriterier inte är uppfyllda så är undantaget inte tillämpligt och casinot har rätt att kräva pengarna åter.
Bestrida kravet
Du har absolut rätt att bestrida kravet. Det kan då hända att casinot överlämnar ärendet till kronofogden, som då kontaktar dig. Om du även då bestrider kravet kan casinot gå till tingsrätten för att få återbetalningskravet fastställt. Om casinot vinner i rättegången ska du återbetala summan till dem, oftast med ränta. Casinot kan även yrka på att du ska betala deras rättegångskostnad, vilket domstolen kan välja att bifalla om casinot vinner. Du kan även göra likadant, ha ett yrkande där casinot ska betala din rättegångskostnad om du vinner.
Du behöver inte anlita någon som företräder dig i rättegången men det vore klokt att göra så. Om ärendet går till rättegång och casinot har jurister eller advokater som företräder dem, och du företräder dig själv, så lär du förlora målet. Om en rättegång är något du kan tänka dig så bör du därför anlita en jurist eller advokat specialiserad på sådana här ärenden.
Kostnaderna är svåra att uppskatta. I ett sådant här ärende kan ett juridiskt försvar kosta allt från 1000 kr/timmen till 5000 kr/timmen (grov uppskattning). Om ditt försvar lägger 20 timmar totalt på ärendet är det då en kostnad på MINST 20 000 kr som du ska betala ditt försvar. Om du vinner betalar casinot denna kostnad (om du har ett sådant yrkande). Om du förlorar, och casinot har en liknande kostnad för sitt försvar, kan du komma att behöva betala minst 40 000 kr istället för 20 000 kr till casinot.
Du bör därför vara väldigt säker på om du vill bestrida kravet eller inte. Jag rekommenderar att du tar närmare kontakt med en jurist eller advokat. Du bör då noggrant beskriva de bakomliggande omständigheterna och vilken information som framgick på hemsidan när du tog ut pengarna. Detta för att juristen eller advokatet ska kunna ge ett så säkert svar som möjligt på vilka chanser du har till vinst.
Om du har fler frågor om ditt ärende är du välkommen att höra av dig till mig på alexander.martensson@lawline.se, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig ytterligare. Jag kan även sätta dig i kontakt med vår ordinarie byråverksamhet om det kvarstår osäkerheter efter vår kontakt. Med vänlig hälsning