FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt18/12/2018

Vilket avstånd krävs mellan en byggnation och en tomt?

Hur många meter måste det finnas mellan mitt hus och ett nybygge bredvid min tomt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns inget allmängiltigt svar på hur långt avstånd det måste vara från en byggnation och en tomtgräns, utan olika faktorer kan spela in och påverka hur många meter som krävs emellan. Huvudregeln är att bygglov krävs för byggnationer, 9 kap 2 § Plan och Bygglag (2010:900) [PBL]. Bygglov krävs alltså för nybyggnad, tillbyggnad samt vissa andra ändringar av en byggnad. Till denna huvudregel finns dock undantag, dvs byggnationer som inte kräver bygglov.

Undantag för en- och tvåbostadshus:

När det gäller en- och tvåbostadshus krävs till exempel inte bygglov när det gäller byggnationer såsom altan, plank eller komplementbyggnad i omedelbar närhet till bostadshuset som inte är större än 15 kvadratmeter, 9 kap 4 § PBL. Vidare krävs inte heller bygglov för en byggnad i omedelbar närhet till en- eller tvåbostadshuset som ska utgöra ett komplementbostadshus eller komplementbyggnad och som inte överstiger 25 kvadratmeter, ett s.k Attefallshus, 9 kap 4a § PBL.

För vissa byggnationer, som sker på tomten av ett en- eller tvåbostadshus krävs alltså inte bygglov.

Vad som gäller för sådana byggnationer, som enligt exemplet ovan inte kräver bygglov, är dock att man måste ha berörda grannars godkännande för att få bygga närmre grannens tomtgräns än 4,5 meter. Man får alltså inte bygga en sådan byggnation närmre grannens tomtgräns än 4,5 meter utan dennes godkännande. Kravet på att få berörda grannars medgivande har varit ett effektivt sätt att försäkra sig om att en granne inte bygger något som klart missgynnar en annan granne, t.ex förstör utsikten för denne, då det inte krävs något bygglov.

Undantag för ekonomibyggnader:

Vidare krävs inte bygglov för ekonomibyggnader för jordbruk, skogsbruk eller annan liknande näring, 9 kap 3 § PBL. Det är endast de byggnader som är omedelbart avsedda för de aktuella näringarna som är ekonomibyggnader, till exempel magasinsbyggnader, garage för maskiner och ladugårdar. När det gäller ekonomibyggnader finns det dock inga specifika krav på avstånd till tomt eller fastighetsgräns. 4,5-meters regeln gäller alltså inte avseende ekonomibyggnader. Dock måste de allmänna kraven på placering av byggnation följas vilket innebär att den måste placeras på ett lämpligt sätt med beaktning av landskaps- och statsbilden samt inte medföra någon betydande olägenhet på något sätt. Vidare ska bebyggelseområdets särskilda miljömässiga, historiska och konstnärliga värden skyddas vid placeringen av ekonomibyggnaden. Om ett område omfattas av en detaljplan krävs dock bygglov för upprättandet av en ekonomibyggnad.

När det gäller bygglovspliktiga byggnationer gäller inte heller 4,5-meters regeln utan då gäller istället själva bygglovet.

Vidare kan kommunen i detaljplan bestämma placering av byggnadsverk, 4 kap 16 § PBL. Kommunen kan därigenom reglera byggnadsverks placering både dess läge på tomten och i förhållandet till andra fastigheter.

Sammanfattning:

Det finns alltså inget allmängiltigt svar på hur långt avståndet mellan ett nybygge och din tomt ska vara. Faktorer som kan spela in är alltså vilken sorts byggnation det rör sig om eller eventuella lokala förutsättningar. Vidare kan eventuella bestämmelser om placering i detaljplanen påverka, om området omfattas av en detaljplan. Jag skulle rekommendera dig att kontakta din kommun om du är osäker på vad som gäller angående eventuell detaljplan.

Ovan nämnt är i vart fall vad som gäller angående byggnationer som är bygglovspliktiga respektive byggnationer som inte kräver bygglov där 4,5-meters regeln gäller.

Hoppas detta svar kunde ge klarhet i frågan. Tveka inte att höra av dig igen om svaret var otydligt eller om du har fler funderingar.

Vänligen,

Amanda KeithRådgivare