FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 06/12/2018

Vilket arbete är jag arbetsskyldig för?

Hej!

Jag är anställd som lärling maskinförare och står i min anställningsavtal lärling maskinförare men min arbetsgivare vill att jag gör andra slittande jobb. Är det lagligt? Vad kan jag göra för att stoppa det här?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Får min arbetsgivare tilldela mig andra arbetsuppgifter?

Som huvudregel gäller att arbetsgivaren har rätt att leda och fördela arbetet. Detta är en grundläggande princip inom den svenska arbetsrätten.

En arbetsgivare har stort utrymme för att leda och fördela arbetet. Du är dock inte arbetsskyldig för sådant som anses gå utanför din arbetsskyldighet. En arbetstagares arbetsskyldighet styrs dels av anställningsavtalet, kollektivavtalet och praxis från Arbetsdomstolen. Arbetsskyldigheten för en arbetstagare innefattar oftast arbete inom arbetsgivarens naturliga verksamhetsområde.

Vad ska jag göra?

Det är svårt att utifrån din fråga bedöma om din arbetsskyldighet sträcker sig över de nya uppgifterna din arbetsgivare tilldelar dig. Mitt tips är att i första hand försöka prata med din arbetsgivare och ifrågasätta varför hen vill att du utför andra arbetsuppgifter. I andra hand bör du kontakta facket som kan hjälpa dig vidare med din frågeställning och göra en närmre bedömning av din arbetsgivares agerande. De kan hjälpa dig föra fram din talan mot arbetsgivaren och ifrågasätta hens handlande.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare