Vilket ansvar har en hundägare?

Hej.

Har en liten blandras på 13 år, i lördags blev jag sjuk och blev förd med ambulans till sjukhus.

Grannen passade min lille lurv och efter en stund kom ett par andra grannar och ringde på dörren och gick in i min lägenhet, hon som passade min vovve sa till dom att dom skulle låta bli honom vara för att han blev och var stressad pga att jag åkte iväg.

Mannen strutade i vad hundvakten sa och började känna på vovvens päls varav vovven gjorde ett utfall och naffsade i mannens ben, det gick inte hål i huden och han blev inte skadad.

Nu vill grannarna att jag ska avliva min hund (dom säger att han inte är frisk för såhär gör inte en frisk hund) Dom tror också att han kommer att bita dom om vi träffas på i trapphuset, han har aldrig bitit någon där utan kan säga ifrån med att morra osv när han blir trängd dock aldrig i trapphuset.

+ Jag tycker inte att dom hade i min lägenhet att göra.

Har grannarna rätt i att bestämma om att jag ska avliva min hund?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att direkt ge dig ett kort svar: Nej, dina grannar ha ingen rätt att bestämma om vad som händer med din hund.

Hundägarens ansvar för hunden

Som hundägare har du ett så kallat strikt ansvar för din hund, vilket regleras i Lag om tillsyn över hundar och katter (19 §). Med detta sagt ansvarar du som ägare till hunden för alla skador som en hund kan orsaka. Skulle din hund alltså förstöra något, exempelvis din grannes byxor, kan du bli skadeståndsansvarig och alltså behöva ersätta byxorna. I många fall har man en ansvarsförsäkring i sin hemförsäkring, som eventuellt kan täcka sådana skadeståndsbelopp. Skadeståndet kan också jämkas - det vill säga sättas ned i belopp - om den skadelidande medverkat till skadan, genom att exempelvis reta upp din hund eller liknande (Skadeståndslagen 6 kap. 1 §).

Vad kan dina grannar göra?

Dina grannar har ingen som helst rätt att bestämma över din hund, eftersom det är du som är ägaren. Om din granne som blev biten känner att det var en allvarlig skada, så kan han anmäla detta till polisen. Detta kommer dock inte betyda att du måste avliva din hund, då det ska väldigt mycket till innan något sådant beslutas. Polisen kan omhänderta en hund som allvarligt har skadat någon, alternativt om de har fått in många anmälningar avseende samma hund och du som hundägare inte vidtagit tillräckliga åtgärder.

Utifrån din fråga, dvs. att din granne inte verkar ha lidit någon större skada, att grannen själv valde att röra hunden trots att hundvakten sa emot, att grannen utan lov gick in i din lägenhet, samt att din hund aldrig bitit någon förut, så är det mycket osannolikt att polisen skulle - vid en eventuell polisanmälan - utreda detta vidare. Du behöver därför inte oroa dig om vad dina grannar säger.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, om inte så är du välkommen att kommentera här nedan så besvarar jag din kommentar så snart jag kan.

Vänligen,

David EkenbergRådgivare