Vilken uppsägningstid har hyresgästen när man hyr en villa?

Hej! Jag har hyrt ett hus av privat hyresvärd i 5 år. De bor i ett annat hus på samma lantbruksfastighet. Vi har avtalat om 3 månaders uppsägningstid åt båda håll men jag har förstått att jag kan ha rätt till endast en månads uppsägningstid under vissa förutsättningar. Stämmer det, eller gäller den avtalade tiden om 3 månader? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån din frågeställning tolkar jag det som att du hyrt en villa på obestämd tid och att du undrar om du har rätt till en månads uppsägningstid trots att du och hyresvärden avtalat om tre månaders uppsägningstid. Jag kommer nedan redogöra för de regler som är relevanta för din frågeställning utifrån lagen om uthyrning av egen bostad (privatuthyrningslagen).

Du har en månads uppsägningstid oavsett vad ni avtalat

Privatuthyrningslagen är tvingande till din fördel som hyresgäst. Att den är tvingande innebär att det inte får avtalas om sämre villkor för dig som hyresgäst än vad som står i lagen (2 § privatuthyrningslagen). Jag tolkar det som att ni inte avtalat om en bestämd uthyrningstid och då gäller hyresavtalet på obestämd tid (3 § första stycket privatuthyrningslagen).

Som hyresgäst har du rätt till en månads uppsägning av hyresavtalet från och med det månadsskifte som inträffar tidigast en månad efter uppsägningen och hyresvärden har tre månaders uppsägningstid av hyresavtalet från och med det månadsskifte som inträffar tidigast tre månader efter uppsägningen (3 § andra stycket privatuthyrningslagen). Detta innebär att om du säger upp hyresavtalet den 10 september upphör det att gälla först den 31 oktober medan om hyresvärden säger upp hyresavtalet den 10 september upphör det att gälla den 31 december.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare