Vilken uppsägningstid gäller utanför LAS?

Jag skulle behöva säga upp en anställd under provanställningstiden. Han är anställd på Särskilt Anställningsstöd gm Arbetsförmedlingen och omfattas därför inte av LAS. Vad gäller för uppsägningen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Precis som du säger så gäller inte lagen om anställningsskydd (LAS) för de anställda genom särskilt anställningsstöd ( 1 § Lagen om anställningsskydd). Detta innebär att man som anställd med särskilt anställningsstöd saknar en hel del rättigheter som regleras i LAS. Detta medför också att arbetsgivaren saknar en del skyldigheter som framgår av LAS. Om det finns ett kollektivavtal kan denne reglera olika anställningsformer och hur detta ska hanteras med just uppsägning, i och med att man inte behöver tillämpa LAS. Kollektivavtal är oftast väldigt väl reglerade och bör reglera hur olika anställningsformer ska hanteras.

Om det inte finns ett kollektivavtal, eller denne inte reglerar detta, så kan det vara reglerat i det individuella anställningsavtalet.

När man inte avtalat en uppsägningstid

Om frågan om uppsägning inte är reglerad i varken avtalet eller kollektivavtal så får man ta ledning utifrån allmänna avtalsrättsliga principer och god sed på arbetsmarknaden

Arbetsdomstolen har konstaterat att en part i ett avtalsförhållande enligt allmänna avtalsrättsliga principer normalt är berättigad till en viss skälig uppsägningstid. Vilket innebär att även fast man har denna typ av anställningsform så bör en uppsägning ske efter god sed i branschen med beaktande av allmänna avtalsrättsliga principer. (AD 2006 nr 99)

En provanställning är en anställningsform som har som syfte att ge möjlighet till kortare anställningar. Under provanställningen ska både arbetsgivare och arbetstagare kunna avsluta anställningsförhållandet utan att behöva ange giltiga skäl som krävs för andra anställningsformer t.ex. Enligt LAS har provanställningar ingen uppsägningstid, däremot måste arbetsgivaren ge besked om att avsluta en provanställning i förtid eller att det inte kommer att övergå till tillsvidareanställning minst 2 veckor innan provanställningen går ut. Om arbetstagaren är fackligt organiserad ska även den arbetstagarorganisationen meddelas. (31 § Lagen om anställningsskydd )

Min slutsats

I och med att LAS inte är tillämplig och man ska se till avtalsrättsliga principer och god sed tycks en månad vara en rimlig uppsägningstid. Samtidigt verkar det vara en provanställning, som i huvudregel inte har en uppsägningstid enligt LAS, vilket kan medföra argumentation kring varför en månad är för länge och möjligtvis två veckor hade räckt. Det finns som nämnt ingen lagregel som slår fast detta utan det är upp till parterna att reglera och om det inte reglerats är det bäst att ta det säkra före det osäkra och tillämpa i vart fall en månads uppsägning. Jag råder dig att kontakta fackföreningen samt arbetsförmedlingen för att få veta hur god sed sker i praktiken kring dessa anställningsförhållanden, då det avgör när det inte finns avtal.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare