Vilken uppsägningstid gäller om jag ännu inte påbörjat min tillsvidareanställning?

Hej, Just nu har jag en provanställning fram till 10 April med en uppsägningstid på en månad. Jag fick heltid erbjudet till mig förra veckan på samma arbetsplats vilket ledde till att jag skrev på. Min fasttjänst påbörjar den 11 april, så jag är för tillfället fortfarande provanställd. Jag har under tiden sökt andra jobb och fick mitt drömjobb erbjuder till mig, jag vill nu säga upp mig men vet inte vilken uppsägningstid som kommer att gälla. Är det 1 månad då jag fortfarande är provanställd eller är det 3 månader då jag har skrivit på anställningskontraktet för fast tjänst?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vilken uppsägningstid som gäller då du vill säga upp dig när du är provanställd, men har skrivit på avtal om fast anställning. För att svara på din fråga kommer jag att använda mig av lagen om anställningsskydd (LAS), där det finns regler kring uppsägning.

Vad gäller när du skrivit på ett anställningsavtal?

Då du tackat ja samt skrivit på anställningsavtalet har du och arbetsgivaren ingått ett bindande avtal. Som huvudregel gäller inom avtalsrätten att avtal ska hållas. Tjänsten kan sägas upp och upphör då efter en viss uppsägningstid (4 § 2 st. LAS). Enligt lagen om anställningsskydd gäller en uppsägningstid om minst 1 månad (11 § LAS).

När börjar uppsägningstiden att gälla?

Uppsägningstiden räknas från den dag då du som arbetstagare säger upp dig. Detta betyder inte att tjänsten behöver ha påbörjats, utan det räcker med att ni har ingått ett avtal med varandra.

I ditt fall tolkar jag det som att anställningskontraktet för tillsvidareanställningen angivit en uppsägningstid på tre månader. Detta innebär att om du säger upp dig idag, börjar uppsägningstiden på tre månader räknas från idag. Jag råder dig att kontakta din arbetsgivare om du önskar att inte arbeta kvar under hela denna uppsägningstiden, för att se om ni gemensamt kan komma fram till en lösning.

Jag hoppas du fick svar på dina funderingar och att jag kunde förtydliga vad som gäller. Är det något mer du undrar över är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Klara ThyrénRådgivare