Vilken uppsägningstid gäller om arbetstagaren säger upp sig?

Hej.min arbetsgivare så upp mig i måndags,och enligt mitt anställningsavtal så här jag 3 månaders uppsägning.mwn jag fick välja om dom ska säga upp mig,eller om jag vill säga upp mig själv . Då gäller väl endast 1 månad? Arbetsplatsen här kollektivavtal.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om ingenting annat har bestämts är din lägsta uppsägningstid en månad (11 § 1 st. lagen om anställningsskydd). Uppsägningstiden kan dock förlängas i ett kollektivavtal (2 § lagen om anställningsskydd). Jag kan därför inte besvara din fråga utan att veta vilket kollektivavtal du är bunden av.

Min råd är att kontakta det fackförbund som din arbetsgivare har ingått kollektivavtal med för att höra vilken uppsägningstid som gäller för dig.

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare