Vilken uppsägningstid gäller när man inte har ett skriftligt eller muntligt avtal?

Hej jag är inneboende i en hyresrätt. Jag har inget skrivet eller muntligt avtal med min hyresvärld. Jag vill nu flytta ut från bostaden och hon säger att jag har tre månaders uppsägningstid. Eftersom det inte finns ett avtal varken muntligt eller skriftligt har jag då rätt att flytta ut tidigare? Jag har försökt säga till henne att 1 månads uppsägningstid går bra men hon vill inte lyssna.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Eftersom ni inte har ett avtal (vilket är OK), så kommer jag vända mig till reglerna i jordabalken (JB), för att svara på din fråga.

Du har tre månaders uppsägningstid:

1. Du har ett hyresavtal på obestämd tid:

Eftersom du inte har ett särskilt avtal, så fortsätter du att hyra lägenheten tills du (eller hyresvärden) säger upp ditt hyresavtal (JB 12 kap. 3 §).

2. Tre månaders uppsägningstid gäller för ett hyresavtal på obestämd till (JB 12 kap. 4 §).

Mina rekommendationer:

Tyvärr så faller man tillbaka till vad som står i lagen i ditt fall eftersom ni inte har ett enskilt avtal. Du kanske kan prata med din hyresvärd igen och försöka förhandla en kortare uppsägningstid än tre månader, men hon behöver inte acceptera det.

För framtida situationer kan det vara bra att se till att det finns ett skriftligt avtal, då kan man planera bättre och man vet vad som gäller.

Jag önskar dig lycka till med flytten och hoppas att du och din hyresvärd kan lösa detta på ett bra sätt!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare