Vilken uppsägningstid gäller när avtal saknas. LAS 11 §.

HEj. Jag är oxå intresserad av denna fråga. Liknande sits men inte riktigt samma. Jag har arbetat på ett företag i 5,5år och har aldrig fått ett anställningsavtal. Och jag har heller aldrig skrivit på något där något om uppsägningstid finns. Vi är heller inte kollektivanslutna. Jag har planer på att säga upp mig i dagarna nu. Jag vill inte arbeta längre än nödvändigt. Gäller 1 månad uppsägning från det datum jag säger upp mig? Säger jag upp mig exempelvis den 25-sep måste jag bara jobba till den 24-okt ? Vilken paragraf etc ska jag skriva med i min uppsägning för att slippa krångel och oklarheter? Det finns väll inget annat som kan binda mig till längre uppsägningstid om det inte finns något anställningsavtal?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Om inget annat avtalats (i anställningskontrakt eller kollektivavtal) gäller uppsägningstiderna i Lagen om anställningsskydd, LAS, 11 §, där det framgår att minsta uppsägningstid alltid är 1 månad.

Om arbetsgivaren skulle säga upp dig har du enligt 11 § rätt till 3 månaders uppsägningstid när du varit anställd längre än fyra år men kortare än sex år hos samma arbetsgivare.

Om du säger upp dig själv och inget annat finns avtalat så är det alltså 1 månads uppsägningstid med hänvisning till LAS 11 § 1 stycket. Uppsägningen börjar löpa från den dag du säger upp dig, så säger du upp dig den 25 september blir din sista arbetsdag samma datum i månaden efter, dvs den 25 oktober.

Det finns inget formkrav på uppsägning från arbetstagares sida men det är alltid en god ide att ha någon form av skriftligt bevis på när man sagt upp sig, t ex via e-post eller brev. En muntlig uppsägning är giltig, men gör det svårare att bevisa vilken dag man sa upp sig.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare