Vilken uppsägningstid gäller enligt lagen om anställningsskydd?

Hej,

Jag har sagt upp mig från mitt jobb.

Följande står i mitt anställningsavtal.

"För såväl Arbetstagaren som Arbetsgivaren gäller, efter prövotiden, den minsta uppsägningstid som Arbetstagaren har rätt till enligt 11(paragraftecken) lagen (1982:80) om anställningsskydd (LAS)."

Arbetsgivaren anser att jag har två(2) månaders uppsägningstid eftersom jag arbetat ca 2,5 år. Enligt LAS är min minsta uppsägningstid 1 månad oavsett hur länge jag jobbat eftersom jag själv sagt upp mig.

Arbetsgivaren följer inga kollektivavtal.

Vad gäller i detta fall?

Tack på förhand,

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 11 § lagen om anställningsskydd (LAS) gäller för både arbetsgivare och arbetstagare en minsta uppsägningstid av en månad.

Arbetstagaren har vidare rätt till en uppsägningstid av två månader om den sammanlagda anställningstiden hos arbetsgivaren är minst två år men kortare än fyra år.

Denna bestämmelse är semidispositiv innebärande att den kan åsidosättas genom kollektivavtal. Även att genom personliga avtal med arbetstagare avtala om förmånligare villkor är tillåtet.

Precis som du beskriver i din fråga så gäller enligt 11 § LAS att arbetstagaren, dvs. du, har rätt till en uppsägningstid av två månader då du arbetat där i minst två år. Arbetsgivaren har inte någon rättighet till längre uppsägningstid i detta fall, då det är du som sagt upp dig. Inte heller framkommer att ni har avtalat om något specifikt eller att kollektivavtal skulle föreligga. Enligt det som framkommer utifrån din fråga är det en månads uppsägningstid som gäller, du har dock rätt till två månaders uppsägningstid om du så skulle önska.

Vänlig hälsning,

Linn NybergRådgivare