FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt28/02/2020

Vilken typ av uppgifter finns i belastningsregistret?

Hej, jag har sökte ett jobb inom finans där då arbetsgivaren önskar ett uttag från belastningsregistet på mig.

Jag ät inte orolig ientligen men mest nojig.. har ingen bil så kan ju inte fått någon böter.. men har ett jobbigt x som gjort en orosanmälan på mig för ett tag sedan då han fick för sig att vår tonårsdotter inte åt ordentligt hos mig.. den lades sedan ner efter jag pratat med de på Soc.. kan det finnas med i registret som nåt?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du vill veta vilka typer av uppgifter som finns i belastningsregistret.

Belastningsregistret visar om en person ålagts påföljd på grund av brott

Regler om belastningsregistrer finns i lag om belastningsregister (här). Enligt lagen innehåller en persons belastningsregister uppgifter om den som genom dom, beslut, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot har ålagts påföljd vid brott. Det innehåller också uppgift om man meddelats kontaktförbud mot någon, se 3 § (här).

En orosanmälan som lämnats in till socialtjänsten är alltså en sådan uppgift som inte finns i ditt belastningsregister.

Du är inte skyldig att visa utdrag ur ditt belastningsregister för din blivande arbetsgivare

Vissa arbetsgivare har rätt att begära att blivande arbetstagare visar upp ett begränsat utdrag ur sitt belastningsregister. Detta gäller för vissa yrken i vilka man arbetar med barn och ungdomar, se 9 § (här). Vissa myndigheter som arbetar med brottsbekämpning kan också begära ut ett utdrag ur en blivande arbetstagares belastningsregister, se 6 § (här). Din arbetsgivare har förmodligen inte rätt att begära att du visar upp ett utdrag ur ditt belastningsregister. Du har dock självklart möjlighet att begära ut ett utdrag ur ditt belastningsregister och visa upp för arbetsgivaren om du själv vill det.

Vänligen

Sofia EdvardssonRådgivare