vilken typ av kontrakt man måste ha och hur länge kontraktet får vara om man äger villor och ska hyra ut dem helt till andra personer?

Hej!

Jag undrar vilken typ av kontrakt man måste ha och hur länge kontraktet får vara om man äger villor och ska hyra ut dem helt till andra personer?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

När man hyr ut villa man äger gäller oftast privatuthyrningslagen.

Men den lagen gäller inte när:

* en hyresrätt hyrs ut i andra hand

* syftet med uthyrning är att hyresgästen ska använda lägenheten för fritidsändamål

* uthyrningen sker i näringsverksamhet

Då är det istället hyreslagen som gäller (12 kap i Jordabalken kallas hyreslagen).

Får hyresgästen besittningsskydd?

Hyresgästen får inget besittningsskydd när bostaden hyrs enligt lagen om uthyrning av egen bostad. Något avtal om avstående från besittningsskydd behövs alltså inte vid sådana uthyrningar.

Om du ska hyra ut via hyreslagen är det bra att ha ett villkor i avtalet där det sägs att besittningsskydd ej ges, men denna måste godkännas av hyresnämnden. Läs mer här: http://www.hyresnamnden.se/Blanketter/

Hur länge en person ska hyra din villa är helt upp till dig. Det finns olika kontrakt man kan ha, här är ett exempel:

https://www.villaagarna.se/globalassets/mallar--avtal/avtalsmallar/hyra-ut-bostad/hyreskontrakt-for-uthyrning-av-villa-enligt-hyreslagen-skrivbar-2016-09-15.pdf

Jag hoppas du har fått svar på din fråga! Återkom gärna vid fundering.

Önskar dig en trevlig midsommar!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare