FrågaFAMILJERÄTTBodelning12/03/2019

Vilken tidpunkt gäller för värdet på egendom vid skilsmässa?

FRÅGA

Hej. Jag har varit gift i 1,5 år. Vi lämnade in skilsmässo ansökan. Ansökan blev registrerad vid tingsrätten 30 jan 2019 men vi har 6 månaders betänketid. Jag har gjort ett bodelningsavtal på Internet. Där finns alla summor med, tex vad huset var värt 30 jan, alla skulder 30 jan , alla bankkonton 30 jan. Nu vägrar min ex fru skriva under. Jag tänker att jag väntar och hoppas hon skriver under längre fram. MEN om hon inte gör det utan jag måste begära hjälp av BODELNINGSFÖRÄTTARE. Visst räknar BODELNINGSFÖRÄTTARE n ändå med 30 jan ? Oavsett när BODELNINGSFÖRÄTTARE får uppdraget? Stort tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid äktenskapsskillnad ska makarnas egendom fördelas mellan dem via en bodelning (9 kap. 1 § ÄktB). Bodelningen görs med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes. Dagen då talan om äktenskapsskillnad väcktes kallas den kritiska tidpunkten (9 kap. 2 § ÄktB).

Den kritiska tidpunkten är i ert fall den 30 januari, och det är den dagen bodelningen tar utgångspunkt i. Även en eventuell bodelningsförättare ska alltså utgå från den kritiska tidpunkten och vilken egendom som fanns då.

Efter den kritiska tidpunkten uppkommer en redovisningsplikt för makarna fram till bodelningen. Detta innebär att ni är skyldiga att redovisa er egendom så att det som fanns vid den kritiska tidpunkten fortfarande finns kvar vid bodelningen, eller visa på försäljning av egendom som skett. Om egendom sålts tas det upp som fiktivt belopp i bodelningen eftersom man utgår från vad som fanns vid den kritiska tidpunkten (9 kap. 3 § ÄktB).

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare