Vilken preskriptionstid gäller på en privat skuld?

Vilken är preskriptionstiden för faktura mellan privatpersoner?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad preskriptionstiden är för en faktura mellan privatpersoner, varför jag i mitt svar kommer att använda mig av preskriptionslagen.

Mellan två privatpersoner gäller en preskriptionstid på 10 år efter uppkomsten av fordran (2 § preskriptionslagen). Detta gäller exempelvis en privat skuld, vilket det är fråga om i ditt fall. När preskriptionstiden har gått ut, det vill säga efter 10 år, förlorar borgenären (den som ska få betalt) rätten att få betalt (8 § preskriptionslagen).

Preskriptionstiden kan avbrytas genom ett så kallat preskriptionsavbrott. Detta innebär att preskriptionstiden förlängs genom att preskriptionstiden börjar om på nytt. En preskription kan bland annat avbrytas genom att gäldenären erkänner sin förpliktelse, genom att gäldenären betalar ränta eller amortering, genom att borgenären skickar ett skriftligt krav eller genom att borgenären väcker talan mot gäldenären (5 § preskriptionslagen). Preskriptionstiden börjar då löpa på nytt.

Jag hoppas att du fick svar på dina funderingar och att jag kunde förtydliga vad som gäller. Är det något mer du undrar över är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Klara ThyrénRådgivare