FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis28/02/2019

vilken paragraf ger polisen rätt att tillträda lägenhet pga. misstänkt misshandel?

Hej!

Om en granne anmälan in en misstänkt misshandel i en lägenhet, på vilken grund har polisen rätt att bereda sig tillträde till lägenheten?

Vi här diskuterade att det inte är PL 20, utan snarare PL 21, då den som misstänkt misshandlas är oförmögen att tillkalla hjälp, alternativt gå in med Nöd (BrB 24:4).

Vilken/vilka paragrafer är rätt och kan gälla?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I detta fall har ni rätt i att 21 § polislagen gäller, då den som misshandlas förmodligen är oförmögen att tillkalla hjälp. 20 § polislagen gäller husrannsakan och liknande åtgärder och 24 kap. 4 § brottsbalken om nöd är inte direkt relevant vad gäller polisens rätt att bereda sig tillträde till lägenheten.

Den paragrafen som huvudsakligen gäller i detta fall är därför endast 21 § polislagen.

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare