Vilken påföljd kan jag få om jag kör utan mitt körkort?

Borttappat körkort, har förlustanmält på polisens hemsida, och skrivit till fordonsverket. Kör med ett pass, som gått ut. Vilken påföljd blir det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Enligt lag måste den som kör bil i Sverige ha med sig sitt körkort, annars riskerar man att dömas till penningböter på i normalfallet 500 kr (3 kap 15 § och 9 kap. 2 § körkortslagen).

Det finns dock ett antal undantag till detta krav när föraren inte ska dömas till penningböter. Ett sådant undantag är om körkortet ska förnyas och föraren innan färd har gjort anmälan om att körkortet har förstörts eller kommit bort. En sådan anmälan ska göras till Transportstyrelsen (9 kap. 2 § andra stycket körkortslagen).

Förutsatt att du har ett giltigt pass alternativt att du gör eller har gjort en förlustanmälan till Transportstyrelsen kan du alltså köra bil i väntan på ditt nya körkort utan att riskera böter.

Om du har några fler frågor kan du alltid höra av dig till oss igen!

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare