Vilken påföljd får man om man förvarar 2.5 kg hasch?

Min familjemedlem blev arresterad för en vecka sedan så han har förvarat sin väns narkotika i sin lägenhet! 2, 5 kilo hasch och jag undrar vad påföljden kan bli för min familjemedlem

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar det som att din familjemedlem blivit arresterad på grund av att han förvarat narkotika i sin lägenhet och att du undrar vad påföljden för detta kan antas bli. För att besvara din fråga kommer jag hänvisa till bestämmelser som återfinns i narkotikastrafflagen (NSL).

Vilket brott är det fråga om?

Det brott som aktualiseras är narkotikabrott (1 § NSL). Den som olovligen förvarar narkotika som inte är avsedd för eget bruk döms, om gärningen skett uppsåtligen, till fängelse i högst tre år (1 § p. 6 NSL) eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader (2 § NSL). Jag antar att din familjemedlem inte förvarat narkotikan för eget bruk eftersom det är fråga om 2.5 kg hasch. Det kan nämnas att narkotika som syftar till att överlåtas nästan alltid bedöms som narkotikabrott av normalgraden medan narkotika som endast innehas för eget bruk, beroende på art och mängd, istället ofta bedöms som ringa.

Vilken påföljd kan förväntas i din familjemedlems fall?

Det går inte att uttala sig med säkerhet om vilken påföljd din familjemedlem kommer få. Generellt kan sägas att fängelse är en påföljd som inom svensk rätt anses ska undvikas så långt som möjligt. Domstolen ska i sin påföljdsbedömning beakta omständigheter som talar för en lindrigare påföljd än fängelse. Det kan t.ex röra sig om brottets straffvärde och den tilltalades tidigare brottslighet (30 kap. 4 § BrB).

Förvaring av hasch bör bedömas såsom cannabis, vilket anses vara en typ av narkotika som anses mindre farlig är exempelvis kokain eller amfetamin. Däremot kommer förvaring av 2.5 kg hasch mycket sannolikt inte bedömas som ringa narkotikabrott, utan snarare som narkotikabrott av normalgraden med hänsyn till mängden. Enligt praxis bör 50 g cannabis eller mindre normalt anses som ringa narkotikabrott medan gränsen för grovt narkotikabrott brukar anses gå vid ungefär 5 kg. Eftersom förvaring av 2.5 cannabis sannolikt bedöms som narkotikabrott av normalgraden är straffskalan för brottet fängelse i högst tre år.

Jag hoppas mitt svar har gett lite klarhet i situationen. Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare