Vilken lön och ersättning har jag rätt till när bolaget går i konkurs?

Hej!

Jag arbetar på ett byggnadsföretag som har blivit bankrutt. Jag har tillsvidareanställning och har arbetat där i två år. Nu vill arbetsgivare säga upp mig och alla andra anställda. Enligt lag kan jag få någon ersättning förutom lön och semesterersättning från arbetsgivare? Företaget tillhör ingen fackförening.

Tack för hjälpen på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För frågor om arbetsrätt gäller lagen om anställningsskydd (LAS). En arbetsgivare kan säga upp sina anställda, om uppsägningen är sakligt grundad, enligt 7 § LAS. Arbetsbrist är en sådan saklig grund och din chef har rätt att säga upp er. Dock har du vissa rättigheter i samband med uppsägningen:

Din chef måste iaktta din uppsägningstid, som enligt lag är en månad lång - alternativt två månader om du har jobbat där i två år (11 § LAS). Du har även rätt att behålla din lön under uppsägningstiden, enligt 12 § LAS. Om det är så att företaget du arbetar på redan har gått i konkurs kommer en konkursförvaltare, istället för din chef, säga upp dig och se till att du får ut din lön.

Du har däremot ingen annan rätt till ersättning än lön och semesterersättning från arbetsgivaren om ni inte avtalat om det. Jag råder dig att kontakta en a-kassa och fråga om du har rätt till "arbetslöshetsersättning" från den.

Vänliga hälsningar

Rebecka Hård af SegerstadRådgivare