FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt14/09/2019

Vilken lagstiftning gäller på ett flygplan i luften?

Hej!

Vad gäller om ett brott begås i luften på ett passagerarflygplan? Om jag tex blir misshandlad av en medpassagerare.

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Din fråga är mycket intressant och svaret finns i Tokyo konventionen som trädde i kraft den 14 september 1963. Denna utformades av ICAO som är en förgrening ur förenta nationerna (FN). Således omfattas alla länder i FN samt de som skriver under konventionen av dess författningar.

För de flesta typer av brott som begås på ett flygplan i luften är det landet som flygplanet är registrerat i som får applicera sin lagstiftning (Art. 3). Skulle däremot planet stå på marken är det den nationella lagstiftningen som gäller, oavsett landet flygplanet är registrerat i. Under tiden planet är i luften får flygkaptenen vidta frihetsberövande åtgärder för att säkerställa säkerhet och ordning ombord. Han kan dessutom auktorisera passagerare att ingripa för att säkerställa ordning i kabinen (Art 6). Så fort planet landar ska passageraren som begått brottet utlämnas till planets registrerade land, däremot har landet som omhändertar passageraren ingen skyldighet att lämna ut gärningsmannen enligt konventionen (Art 16.1-2).

Hoppa du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare