FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/01/2018

Vilken lag styr att det finns en åldersgräns på fyrverkerier och vad är straffet för att langa fyrverkerier?

Jag undrar vad som gäller kring hantering av fyrverkerier? Närmare bestämt vilken lag styr att det är 18 års gräns? Säger att du inte får "langa" fyrverkerier (vilket straff är det)? Vilka lagstöd har polis att beslagta fyrverkerierna? Om en person 17 år skjuter raketer vilket lagstöd straffas han enligt då?

Jag har letat över nätet och även hos er men hittar inga tydliga svar på frågorna. Har hittat lagen om explosiva varor men tycker det är otydligt. Hittar inte där heller en åldersgräns...

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hantering av fyrverkerier regleras i lagen (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor (LBE), förordningen (2010:1075) om brandfarliga och explosiva varor (FBE) och ordningslagen (1993:1617).

Vilken lag styr att det finns en 18-årsgräns?

I 15 § LBE föreskrivs att explosiva varor - såsom fyrverkerier - får överlåtas eller överlämnas endast till den som har rätt att hantera dem. Vidare framgår det av 7 § FBE att en explosiv vara får hanteras endast av den som fyllt 18 år.

Vilket straff finns vid så kallad langning av fyrverkerier?

Enligt 28 § LBE kan den som langat fyrverkerier till minderårig dömas till böter eller fängelse.

Får polisen beslagta fyrverkerier?

Polisen har befogenhet att beslagta föremål som skäligen kan antas vara förverkat på grund av brott (27:1 RB). Enligt 31-32 § LBE får explosiva varor under vissa förutsättningar förklaras förverkad.

Är det straffbart att skjuta raketer som minderårig?

Det är inte straffbart att som minderårig skjuta raketer, utan brottet begås av den som försett den minderåriga med fyrverkerierna.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Anna HolmströmRådgivare