Vilken lag gäller rörande protokoll?

Vad gäller det för lag avseende protokollbeskitningen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det framgår inte så mycket information av din fråga. Jag utgår från att du menar protokollbesiktning? Det är olika lagar som blir gällande beroende på vilken typ av protokoll du menar.

Om det är fråga om ett aktiebolag där protokoll ska föras vid bolagsstämman tillämpas 7 kap 48 § (här) och 7 kap 49 § (här) Aktiebolagslagen.

Om frågan istället rör en ekonomisk förening, där protokoll ska föras vid föreningsstämman tillämpas 6 kap 39 § (här) och 6 kap 40 § (här) i Lagen om ekonomiska föreningar.

Vad du kan göra nu

En möjlighet är att du skickar in en ny, mer utförlig fråga. Du kan även ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare