Vilken lag är tillämplig när en myndighet köper en fastighet?

hej,

jag undrar om Trafikverket beslutar att köpa en fastighet, vilken lag blir tillämplig? Är det förvaltningslagen/förvaltningsprocesslagen? el är det en annan lag. Försökt hitta info, men lite svårt att navigera sig igenom alla dessa tråkiga lagar.

tack

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Vid köp av fast egendom blir jordabalkens regler tillämpliga oavsett om det är en myndighet, näringsidkare eller privatperson som är köpare. Kapitel 4 i jordabalken reglerar bl.a. köp av fast egendom.

Förvaltningslagen tillämpas när det är fråga om handläggning av ärenden hos förvaltningsmyndigheterna samt handläggning av förvaltningsärenden hos domstolarna (1§ förvaltningslag). Förvaltningsprocesslagen tillämpas när det är fråga om rättegångsförfarandet i förvaltningsdomstolarna (1§ förvaltningsprocesslag).

Hoppas du fick svar på din fråga. Om du har några fler frågor eller funderingar är du välkommen åter.

Med vänliga hälsningar,

Ava SetayeshRådgivare