FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt06/03/2019

Vilken kriminalvårdsanstalt är bäst?

Vilken är den bästa klass 2 anstalten eller finns det någon lista på sveriges bästa anstalter finns det någon riktigt bra ungdomsanstalt ni kan rekommendera hört att det finns en grym ungdomsanstalt i luleå?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det är tyvärr svårt att besvara vilken anstalt som är "bäst" då vad som är bäst är subjektivt. Det innebär att den anstalt som är "bäst" för en person kanske inte är bäst för dig.

Svenska kriminalvårdsanstalter är uppdelade i tre klasser, där klass 1 är högsta säkerhet och klass 3 är lägsta (det som i regel kallas för "öppen anstalt"). Rent officiellt finns det ingen gradering av anstalter i klass 2. Dock brukar det inofficiellt pratas om klass 2 anstalt med högre respektive lägre säkerhet. Eftersom det inte är några officiella uppgifter går det tyvärr inte att ge besked om vilken som skulle kunna räknas som vilken.

Kriminalvårdsanstalten i Luleå intar dock en viss särställning i förhållande till övriga anstalter. Nämnda anstalt är en ungdomsanstalt med endast nio platser, och åtta anställa kriminalvårdare. Anstalten är endast till för ungdomar mellan 18 - 21 år. För intagna på anstalten finns vissa fördelar jämfört med intagna på andra anstalter (bland annat högre sysselsättningsersättning och möjlighet till fler permissioner).

Sammanfattningsvis kan det inte ges något exakt besked om vilken anstalt som är "bäst". Ungdomsanstalten i Luleå intar dock en särställning och kan rent objektivt ses som något bättre, om du uppfyller kraven för att bli intagen. Det finns ingen uteslutande rättighet att välja vilken anstalt man som dömd ska avtjäna sitt straff på, dock finns det en möjlighet att inge önskemål om placering.

Min rekommendation är att du läser om de olika anstalterna på Kriminalvårdens hemsida. Under varje anstalt finns det en presentation om vilken verksamhet som bedrivs på anstalten. Som exempel ges det på vissa anstalter utbildningar och vårdprogram, medan det inte ges på andra.

Lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare