Vilken ersättning kan man få för skada på hund?

Hej!

Min valp blev biten av en lös hund, fick sys i örat. Tyvärr gick inte stygnet som man tänkt och han kommer därför att ha en bit av huden som är borta - "som ett jack". Han var 3,5 månad vid händelsen. Kan vi få ekonomisk ersättning för att hans chanser på exempelvis hundutställningar minskar samt att han blivit mer skrämd än tidigare? Utöver självaste kostnaden för veterinärvården som ägarna till den andra hunden står för.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En hundägare ska ersätta den skada som dess hund orsakat, enligt 19 § Lag om tillsyn över hundar och katter.

Ett husdjur som skadats utgör en sakskada vilket regleras i 5 kap. 7 § Skadeståndslagen. Skadeståndet omfattar ersättning för egendomens värde eller reparationskostnad, värdeminskning, annan kostnad som följt av skadan samt inkomstförlust. Det är alltså möjligt att få ersättning inte bara för veterinärkostnader, utan även för den eventuella värdeminskningen som "jacket" innebär. Det är även värt att notera att den ersättning du har rätt till kan jämkas om du själv på något sätt bidraget till att orsaka skadan. Detta innebär att ersättningen kan bli lägre om du exempelvis själv manat på din hund att attackera eller haft hunden okopplad som självmant sprungit fram till den bitande hunden.

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle du ha fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Vänligen,

Emma BergmanRådgivare