Vilken ersättning har man rätt till vid krock med förare som nekar ansvar?

Vi färdades i höger körfält och en lastbil i vänster körfält i samma färdriktning. Lastbilschauffören bytte körfält och krocken var ett faktum. Våra båda dörrar på förarsidan plus backspegel skadades. Inga personskador. Chauffören sa uttryckligen att det var hans fel, men att vi varit i hans blindfält. Skadorna anmäldes till både hans och vårt försäkringsbolag. Nu har vi fått besked om att han/alternativt hans firma/försäkringsbolag (vilket uttrycks inte klart) inte längre erkänner ansvar. Detta kan inte vara rätt, då konsekvensen blir att vi skulle få betala självrisk och sannolikt straffas med högre försäkringsavgift. Vad säger Lawline om detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer först att redogöra för vilka rättigheter ni har och sedan ge er en rekommendation på vad ni bör göra nu. På slutet kommer jag skriva en kortare sammanfattning av mitt svar på din fråga.

I det här fallet är det trafikskadelagen som är tillämplig.

Vad har ni för rättigheter?

Utifrån vad du skriver så tolkar jag det som att de skador ni har lidit är skador på bilen. Om jag förstår dig rätt så körde lastbilschauffören över i fel körfält och orsakade därmed krocken. I sådana fall tyder allt på att det var han som var vållande till olyckan och ni har då rätt att få ersättning för alla skador på er bil och även skador på egendom som ni haft i bilen, ur hans försäkring, se TsL 10 § 2 st. Förutsatt att lastbilschauffören vållade olyckan har ni alltså rätt till full ersättning ur hans trafikförsäkring och ska alltså inte behöva betala någon självrisk eller liknande. Ersättningen ni har rätt till bestäms enligt skadeståndslagen och omfattar: 1) bilens värde eller reparationskostnad och värdeminskning, 2) annan förlust till följd av skadan och 3) inkomstförlust eller intrång i näringsverksamhet, se skadeståndslagen 5 kap. 7 §.

Vad bör ni göra nu?

Det ni bör göra nu är att vända er till ert försäkringsbolag och förklara vad som har hänt. Förhoppningsvis kan de vända sig till lastbilschaufförens försäkringsbolag och lösa saken så ni får den ersättning ni har rätt till.

Sammanfattning

Utifrån den information som jag fått låter det som att lastbilschauffören varit vållande till skadan. Därmed har ni rätt till att få ersättning för alla skador på bilen och eventuell annan egendom från hans försäkringsbolag. Min rekommendation är att ni vänder er till ert eget försäkringsbolag och förklara vad som hänt. Förhoppningsvis kan de hjälpa er med kontakten med lastbilschaufförens försäkringsbolag och ni kan få den ersättning ni har rätt till.

Hoppas du fått lite vägledning genom mitt svar. Ifall det skulle uppstå mer frågor efter att ni varit i kontakt mer ert försäkringsbolag är du välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare