Vilken egendom ingår i bodelningen när en sambo avlider?

Min moster är sammanboende med sin kille och de bor i en lägenhet som han köpte innan hon flyttade dit. Hon vill deläga med sin dotter för att köpa en bostadsrätt till sina barnbarn som arv. Hon ska inte bo där utan det blir bara hennes daughter, svärson och barnbarn. Hon ska vara på samma adress med sin sambo. Har hennes sambo några juridiska rättigheter till den nya bostaden där hon är delägare, ifall att hon avlider först?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Vad händer när någon av samborna avlider?

När två personer lever tillsammans under äktenskapsliknande förhållanden utan att vara gifta är de att betrakta som sambor och det är därför sambolagen som är tillämplig (1 § Sambolagen). Ett samboförhållande kan upphöra på olika sätt, tillexempel när en av parterna avlider (2 § 3 p. Sambolagen). Om någon av parterna så önskar så ska en bodelning genomföras när samboförhållandet upphör. När bodelningen genomförs så ska samboegendomen delas upp mellan parterna (8 § Sambolagen).

Vad ingår i bodelningen?

Enligt lag så utgör samboegendom dels den gemensamma bostaden och dels det gemensamma bohaget som samborna köpt i syfte att använda gemensamt (3 § Sambolagen). Med gemensam bostad så avses bland annat en bostadsrätt som parterna köpt för att bostaden ska användas som det gemensamma hemmet (5 § 3 p. Sambolagen).

Sammanfattning

Din moster köper lägenheten tillsammans med hennes dotter i syfte att den ska användas av dottern. Bostadsrätten kommer därför inte att kunna betraktas som parternas gemensamma bostad. Svaret på din fråga är därför att din mosters sambo inte kommer att ha någon rätt till bostadsrätten, även om din moster avlider först. Detta förutsätter dock att din moster och hennes sambo inte gifter sig innan någon av dem avlider. Om de skulle gifta sig så skulle nämligen, som utgångspunkt, all egendom ingå i bodelning. Dvs, även bostadsrätten.

Om du är i behov av fortsatt vägledning så är du varmt välkommen att kontakta Lawlines jurister (https://www.lawline.se/boka).

Med vänliga hälsningar.

Felicia HauzenbergerRådgivare