Vilken arvsrätt har syskonbarn och halvsyskonbarn?

Hej!

Min pappas halvbror har gått bort. Efterlämnar 7 syskonbarn. Jag är alltså halvsyskonbarn. Finns någon legal arvslott att vänta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du som halvsyskonbarn kan bli arvsberättigad vid din pappas halvbrors död. Frågan beror kort sagt på vilka av sina släktingar som är i livet, men jag tolkar det som att ni syskonbarn är de enda som är efterlevande.

I ärvdabalken regleras den legala arvsrätten. I 2 kap 2 § ärvdabalken reglerar föräldrar, syskons och halvsyskons arvsrätt. Är föräldrarna till din pappas halvbror döda, gäller att din pappa och eventuella andra syskon blir arvsberättigade. Är syskonen till din pappas halvbror inte i livet, är det ni syskonbarn som träder i era föräldrars ställe. Du som halvsyskonbarn kommer då att ärva tillsammans med helsyskonbarnen, då din pappa hade haft arvsrätt. Du tar så att säga över den rätt till arv som din pappa hade haft om han varit i livet.

Kort sagt är du alltså arvsberättigad enligt 2 kap 2 § ärvdabalken. Har du ytterligare frågor rekommenderar jag dig att ta kontakt med någon av våra jurister. Du mailar då info@lawline.se.

Lawline RådgivareRådgivare