FrågaKÖPRÄTTÖvrigt01/12/2021

Vilken ångerrätt gäller vid köp av telefonförsäljare?

Hej. Vart uppringt av en telefonförsäljare för ett lotteri.

Dumt nog tackade jag tillslut ja, men vill nu använda rätten till att dra mig ur.

Detta var för ca 2 timmar sedan, och enligt honom hade man 48 timmar på sig att ångra sig.

Hur går jag tillväga när dom inte svarar ?

Skrev i ett mail att jag ville använda min lagliga rätt att dra mig ur, och meddelade dom nu (2h efter)

Dom kommer ju inte svara förens efter dom 48 timmarna givetvis.

Undrar helt enkelt vems sida lagen står på ?

Jag vill inte betala en krona, så hur går jag tillväga för att bestrida fakturan när den kommer ?

Mvh Dennis

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom det handlar om en telefonförsäljare som har sålt något till dig aktualiseras distansavtalslagen (DAL). Där framgår det av 2 kap. 10 § DAL att konsumenten har 14 dagar på sig att frånträda avtalet. Detta ska göras genom att konsumenten lämnar ett tydligt meddelande om att hen ångrar avtalet. Distansavtalslagen är tvingande till konsumentens fördel vilket innebär att näringsidkare inte har möjlighet att avtala bort villkor som finns i lagen och som är till konsumentens fördel. En sådan fördel är exempelvis ångerrätten, och företaget i fråga har alltså inte rätt att endast tillhandahålla 48 timmars ångerrätt. Det strider mot lagen.

Du har agerat helt rätt och skriftligen meddelat att du ångrar avtalet. Företaget har ingen rätt att motsätta sig din uppsägning av avtalet och förhoppningsvis kommer det inte bli några problem med fakturan. Skulle det vara så att de trots allt skickar en faktura bör du bestrida den. En mall för bestridande samt vidare inodrmation om hur du går till väga finns på Kosnumentverkets hemsida se följande länk: https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/bestrida-felaktig-faktura

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Julia HellquistRådgivare