FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt31/07/2022

Vilken adress ska jag vara folkbokförd på?

Hej, Jag har bott många år på en adress men fick uppsägning förra året, då bodde jag hos min granne som inneboende men nu måste jag flytta och hitta annat rum och ska flytta också när nya ägaren bestämmer, det blir svårt med fast adress tills jag får min första hand lägenhet. hur skatteverket hjälpa mig med adressen . Tack Med vänliga hälsningar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar var du ska folkbokföra dig någonstans nu när du kanske inte kommer att bo på ett och samma ställe. Precis som du är inne på är Skatteverket den myndighet som hanterar folkbokföringen. Du kan läsa om folkbokföring och göra en flyttanmälan hos Skatteverket genom att klicka här. Med det sagt tänkte jag ta upp lite information om vad som gäller!

Du är skyldig enligt lag att skriva dig/folkbokföra dig på den adress där du bor (6 § folkbokföringslagen). Det är faktiskt till och med ett brott att inte folkbokföra sig där man bor, det är därför väldigt viktigt att göra en flyttanmälan inom en vecka efter flytten (25 § och 42 § folkbokföringslagen). Det går även bra att göra en flyttanmälan i förväg, innan flytten. Om du kommer att bo på flera olika adresser nu framöver tills du får en egen lägenhet, kan det innebära att du anses ha "dubbel bosättning". Du måste i så fall kontakta Skatteverket, som då kommer att bestämma var du ska vara folkbokförd/skriven någonstans. Du kan läsa mer om vad som gäller vid dubbel bosättning genom att klicka här

Med vänliga hälsningar,

Daniel BromanRådgivare