Vilka villkor måste man uppfylla för att få ersättning från a-kassa?

Får ingen a-kassa pga att jag slutade mitt jobb september 2018. Har jobbat I 30 år.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utan att känna till de konkreta omständigheterna i ditt fall; orsaken till du att slutade arbeta, om du under tiden varit sjukskriven eller liknande, kommer jag i mitt svar förklara om de villkor som behöver vara uppfylla för att man ska kunna få ersättning från A-kassan.

A-kassa - vad krävs för att få ersättning?

A-kassa är pengar som man kan få utbetalt när man blir arbetslös. En förutsättning för att man ska få ersättning är att man skriver in sig hos arbetsförmedlingen samma dag man blir arbetslös. Att vara inskriven hos arbetsförmedlingen innebär i praktiken att du förväntas vara aktiv i jobbsökandet och kunna ta emot ett jobb du blir erbjuden direkt. Anmäler man sig däremot inte samma dag man blev arbetslös, förlorar man alltså rätten till ersättning från A-kassa: därför är det jätteviktigt känna till regelverket.

Förutsatt att du samma dag som du slutade arbeta - också ansökte om ersättning från din a-kassa samma dag. Eller om du inte var medlem - blev medlem i någon arbetskassa. Vidare krävs att man under sex månader har arbetat totalt 80 timmar per kalendermånad under det senaste året eller arbetat 480 timmar totalt under de senaste sex månaderna (ska vara sammanhängande period) med minst 50 timmar per kalendermånad under denna period. Av din fråga framgår att du arbetat i 30 år, sannolikt uppfyller du dessa krav.

Sammanfattningsvis kräver A-kassa dels att du samma dag du blev arbetslös anmälde dig till arbetsförmedlingen och var aktivt sökande och dels ansökte om ersättning från A-kassa/eller blev medlem i någon A-kassa. Mitt tips till dig vore att ta kontakt med arbetsförmedlingen (om du inte redan har gjort det).

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Du kan även ringa direkt till Lawline i det fall du skulle ha ytterligare funderingar. Telefonrådgivningen hos Lawline kostnadsfri, värt att tillägga är att operatörskostnader kan tillkomma beroende på vilket abonnemang du har. Öppetider för telefonrådgivningen är måndag-fredag kl.10.00-16.00. Telefonnumret är följande: 08-533 300 04

Vänligen,

Isabelle SewelénRådgivare