FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt18/07/2019

Vilka värktabletter får man äta när man har fotboja?

Hej, min man har fotboja o har fått utskrivet panacod för sin smärta i foten. Pga av en olycka för ett årsen då han bröt benet på tre ställen o har ett titan rör o massa skruvar genom hela smal benet. Men enligt frivården fick han ej äta dom. Vilka värktabletter är lagliga o äta om man har boja. För treo comp fick han ej heller äta..

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att få ett så tydligt svar som möjligt är min rekommendation att du i första hand kontaktar frivården. Rent generellt får den som är intagen i kriminalvårdsanstalt eller avtjänar straffet i frihet (med fotboja) inte använda narkotikaklassade läkemedel som ej godkänts av Kriminalvården. Treo Comp och Panocod är läkemedel som är narkotikaklassade då de innehåller substansen kodein.

I princip bör din man ha möjlighet att använda receptfria läkemedel såsom Ipren, Treo och Alvedon. Min rekommendation är dock, som inledningsvis, att ni dubbelkollar det med frivården.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare