FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag03/07/2019

Vilka uppgifter måste finnas med i aktiebolags e-mail?

Hej!

Jag undrar om det finns några specifika krav på vad som ett aktiebolag måste skriva i sin mailsignatur.

Finns det krav på att t.ex. startkapital m.fl. skrivs ut även i signaturer?

Är egentligen intresserad om det överhuvudtaget finns några krav och/eller riktlinjer på signaturer och om ja, så vilka de är.

Stort tack på förhand!

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom din fråga handlar om aktiebolag blir aktiebolagslagen (ABL) tillämplig.

Svar: ja det finns vissa specifika krav på vilka uppgifter ett aktiebolag måste ha med i sina mail, dessa framgår av 28 kap. 5 § ABL. Uppgifterna inkluderar: företagsnamn, orten där bolaget har sitt säte samt organisationsnummer. Ifall bolaget gått i likvidation ska detta också anges. Det finns alltså inget krav på att bolagets startkapital ska anges i e-mail.

Du kan läsa mer om vad kraven innebär på Bolagsverkets hemsida, se här.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare