FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/05/2023

Vilka uppgifter finns med i ett registerutdrag som ska göras inför en anställning som innebär arbete med barn?

Hej! Jag har förstått att våldsbrott och sexualbrott visas i belastningsregistret om man ska arbeta med barn. Fullt rimligt! Om man har fått anställning vid socialtjänsten, barn och unga och vid anställningen uppvisat ett belastningsregister utan någonting registrerat, men under anställningen blir dömd för bidragsbrott och man vid senare tillfälle tar ut ett register; Visas då det i belastningsregistret att man blivit dömd för bidragsbrott? Samma fråga gäller om man skulle ha blivit dömd för tjänstefel, sekretess/tystnadsplikts brott och/eller dataintrång? Skulle det i registret stå ”ingenting registrerat” i ens register eller skulle det så ovan nämnda brott (bidragsbrott etc..) trots att det inte är ett sexualbrott/våldsbrott? Tacksam för svar! Vänligen

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du vill veta vilka uppgifter som kommer att finnas med i ett sådant registerutdrag ur belatningsregistret som ska lämnas till arbetsgivaren i samband med en anställning som innebär direkt och regelbunden kontakt med barn. Bestämmelser om belastningsregistret finns i lag (1998:620) om belastningsregister och förordning (1999:1134) om belastningsregister). Jag kommer därför att utgå från dessa i mitt svar.

Vilka uppgifter finns med i belastningsregistret?

I samband med att någon blir dömd för ett brott så kommer brottet och dess påföljd att föras in i ett belastningsregister av Polismyndigheten. Belastningsregistret innehåller således, bland annat, domar, beslut, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot som har ålagts som påföljd för brott (3 § lag (1998:620) om belastningsregister).

När ska ett registerutdrag visas upp för arbetsgivaren?

Arbetsgivare har, under vissa specifika omständigheter, rätt att begära ut uppgifter om enskilda ur belastningsregistret (du kan läsa mer om detta på polisens hemsida här och här). På begäran av någon som erbjuder en enskild en anställning (i staten, en kommun, en region, ett företag eller en organisation) som innebär direkt och regelbunden kontakt med barn så är t.ex. den enskilde skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret (1 § lag (2013:852) om registerkontroll av personer som ska arbeta med barn och 9 § andra stycket sjätte punkten lag (1998:620) om belastningsregister). Ett sådant registerutdrag kommer emellertid endast att innehålla vissa typer av uppgifter. Det kommer härvid att innehålla uppgifter om domar, beslut och strafföreläggande där påföljd har dömts ut för mord, dråp, grov eller synnerligen grov misshandel, människorov, sexualbrott, grovt rån, barnpornografibrott samt andra brott under förutsättning att de hör till samma påföljd som de tidigarenämnda brotten (22 kap. sjätte stycket förordning (1999:1134) om belastningsregister). Några andra uppgifter ska däremot inte synas i utdraget.

Sammanfattning

Endast vissa typer av uppgifter kommer att finnas med i ett sådant registerutdrag ur belatningsregistret som ska lämnas i samband med en anställning som innebär direkt och regelbunden kontakt med barn. Uppgifter om bidragsbrott, tjänstefel, sekretessbrott, brott mot tystnadsplikt eller dataintrång hör normalt inte hit. Ska du således visa din arbetsgivare en sådan typ av utdrag kommer inte de brott som du har räknat upp i din fråga att synas i utdraget.

Jag hoppas att du har fått ett någorlunda hjälpsamt svar på din fråga. I den mån jag har missförstått din fråga, något är oklart eller om du bara har några ytterligare funderingar så får du gärna återkomma.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare