FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/02/2019

Vilka typer av skulder ingår i en bodelning?

Vid bodelning, är enskilda skulder med i beräkningen eller endast gemensamma? Och om ja, gäller det bara skulder som togs under äktenskapets gång eller alla skulder? Slutligen, räknas enskild firma som en tillgång?

Lawline svarar

Svar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Av huvudregeln i 1 kap. 3 § äktenskapsbalken (1987:230) (ÄktB) framgår att en make endast svarar för sina egna skulder. Det korta svaret är således att de gemensamma skulderna ska ingå i bodelningen. Detta eftersom om skulden är hänförlig till båda makarna så följer det av obligationsrättsliga principer att makarna delar solidariskt på ansvaret för dem.

Att driva en enskild firma innebär att ägaren är personligt ansvarig för verksamheten. Den företagsformen innebär med andra ord att den inte är att betrakta som en juridisk person. På så vis är den att betrakta som en tillgång för ägaren. Sådan egendom ska ingå i bodelningen förutsatt att ni inte genom äktenskapsförord avtalat om att egendomen är att anses som enskild. Detta i enlighet med 11:3 ÄktB

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar
Josef Lindström HabtaRådgivare