Vilka skyldigheter har medlåntagaren om det händer låntagaren något?

om jag står som medlånare på två st bolån på en villa jag inte äger, vad händer om det skulle hända den som äger villan nåt?`????

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår i mitt svar ifrån att det är villaägaren som är låntagare.

Som medlåntagare är man lika skyldig som låntagaren att betala skulden. Man brukar säga att man delar skulden solidariskt och banken kan således kräva såväl dig som medlåntagare som den eller de andra låntagarna på lånet. Detta är en säkerhet som banken använder för att vara säker på att få tillbaka de utlånade pengarna. Banken kan kräva dig som medlåntagare på hela beloppet. Du har i så fall rätt att kräva tillbaka det du betalt av låntagarens del av lånet av låntagaren – detta kallas för regressrätt.

Vad händer då om det händer låntagaren någonting?

Skulle låntagaren hamna på obestånd (få slut på pengar) har banken rätt att kräva dig som medlåntagare på hela lånet. Du har, som nämnt ovan, sedan rätt att kräva låntagaren på dennes del av lånet.

Skulle låntagaren istället avlida beror det på hur låneavtalet ser ut. Vissa bolån har en klausul som innebär att låntagarens del av lånet skrivs av vid låntagarens bortgång. Om klausulen saknas i ert låneavtal skrivs hela skulden över på dig som medlåntagare om låntagaren avlider.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Clara GörrelRådgivare