Vilka skyldigehter har en hundägare om dennes hund biter ett barn i hundägarens eget hem?

Hej fall det springer in en obehörig i Mitt hus och min hund skulle bita den är det mitt fel då ? Eller den ungen som springer in i mitt hus som ej ska va där inne ? Mvh xxx

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar över dina rättigheter och skyldigheter om en person eller ett barn springer in i ditt hus utan lov och blir biten av din hund.

I detta fall kommer jag att hänvisa till lag om tillsyn över hundar och katter. Jag kommer även hänvisa till skadeståndslagen

Vilka skyldigheter har man som hundägare?

Som hundägare har man en skyldighet att utöva tillsyn över hunden. Tillsynen ska ske med hänsyn till hundens natur och övriga omständigheter för att förebygga att den orsakar skador eller avsevärda olägenheter (1 § Lag om tillsyn över hundar och katter).

Som hundägare har man ett sk. rent strikt skadeståndsansvar. Det innebär att en hundägare är skyldig att ersätta en skada som dennes hund orsakat. Det har ingen betydelse om skadan uppstått av misstag eller ej, eller vem som kan ha orsakat skadan ansvaret hamnar oavsett på hundägaren. (19 § 1 stycket lag om tillsyn över hundar och katter).

Kan eventuellt skadestånd nedsättas eftersom barnet var inne i ditt hus?

När ett rent strikt skadeståndsansvar för en hundägare aktualiseras så har det skett någon typ av skada. När en hund bitit någon har vanligtvis en personskada uppstått. En personskada innebär att en människa har fått en fysisk skada, exempelvis att personen fått ett sår eller brutit ett ben.Vid personskada är man skadeståndsberättigad. Den skadelidande har då rätt till ersättning för sjukvårdskostnad, ev. inkomstförlust och fysiskt eller psykiskt lidande (5 kap. 1 § Skadeståndslagen).

Vid en personskada kan skadeståndet jämkas om den skadelidande själv uppsåtligen eller genom grov vårdslöshet har medverkat till skadan (6 kap. 1 § Skadeståndslagen). Att jämka ett skadestånd innebär att skadeståndet kan nedsättas. För att den skadelidande ska haft uppsåt måste den skadelidande medvetet försökt skada sig eller orsaka skadan och vid grov vårdslöshet måste den skadelidande ha betett sig mycket oansvarigt för att denne ska anses medvållande till sin skada.

Vad gäller i ditt fall?

Jag utgår ifrån att du är ägare till hunden i frågan. I ditt fall har du en skyldighet att utöva tillsyn över din hund. Oavsett vems fel det är att barnet blev biten har du som hundägare ett rent strikt skadeståndsansvar att ersätta den uppkomna skadan. Eftersom barnet obehörigen gick in i ditt hus kan du vid en eventuell skadeståndstalan hävda att barnet var medvållande till sin skada då denne varit grovt vårdslös som gått in i ditt hem. Dock är kravet på grov vårdslöshet ett mycket högt ställt krav och det är inte säkert att man vid en domstolsprövning skulle anse att barnet i frågan har bettet sig grovt vårdslöst.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänligen,

Erika StålhammarRådgivare