Vilka skattemässiga konsekvenser kan inträffa om en person som bor i Portugal ärver en andel av lägenhet i Sverige?

Jag är svensk men bosatt i Portugal och har residens där dvs utvandrad från Sverige. Jag kommer nu att ärva 1/6 av min avlidna mammas o hennes mans lägenhet pga att han oxå dog nu. Jag undrar om jag behöver betala skatt på vinsten både i Portugal och Sverige? Har oxå funderat på att skänka pengarna från försäljningen till mina barn som oxå bor utomlands. En i Singapor o en i Frankrike. Eller bör jag skänka min 1/6 till dem? Vart vänder man sig i sådana här frågor?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar det som att du är utvandrad från Sverige till Portugal och att du fått ärva 1/6-del av en lägenhet som din mamma och hennes man hade. Jag tolkar det som att du undrar om du behöver betala arvsskatt för vinstförsäljningen i både Sverige och Portugal? Eller om det är förmånligare att skänka din del av lägenheten till dina barn som också bor utomlands?

I din fråga aktualiseras inkomstskattelagensom förkortas IL.

Du kan vara obegränsat skattskyldig eller begränsat skattskyldig:

Obegränsat skattskyldig regleras i 3 kap. 3 § IL där det regleras vem som är obegränsat skattskyldig, det kan antingen vara 1. Den som är bosatt i Sverige, 2. Stadigvarande vistande i Sverige, eller 3. Har väsentlig anknytning till Sverige. I 3 kap. 7 § IL regleras vilka omständigheter som tas till hänsyn för att bedöma om en skattskyldig person är obegränsat skattskyldig eller begränsat skattskyldig. Omständighet som man tar hänsyn till är bland annat om den skattskyldige har bostad inrättad för åretruntbruk, eller om skattskyldige har företag i Sverige så talar det för obegränsad skattskyldighet. Innebörden av obegränsad är att skattskyldige måste betala skatt på all inkomst från Sverige och från utlandet enligt 3 kap. 8 § IL.

Begränsad skattskyldighet regleras i 3 kap. 17 § IL där anges det att den som inte är obegränsat skattskyldig i Sverige är begränsat skattskyldig i Sverige. Innebörden av begränsad skattskyldighet regleras i 3 kap. 18 § IL där anges det att det bara är vissa inkomster som en begränsat skattskyldig måste betala skatt på. En sådan inkomst är kapitalvinst vid försäljning av bostadsrätt eller fastighet enligt 3 kap. 18 § p 10 IL. Det innebär att du kommer få betala skatt i Sverige på en försäljning av bostdsrätt eller lägenhet i Sverige även om du är bostt i Portugal.

Egendom som förvärvats genom arv beskattas inte i Sverige eller i Portugal:

Enligt 8 kap. 2 § IL  beskattas inte egendom som förvärvats genom arv. Utifrån vad jag kunnat hitta om portugisisk skattelagstiftning så beskattas inte heller arv i Portugal.

Det innebär att när du ärvt din del av lägenheten så behöver den inte beskattas, du beskattas inte heller om du ger bort din del av lägenheten i gåva till dina barn då gåvor också är skattefria enligt 8 kap. 2 § IL. Men om du bestämmer dig för att sälja din del av lägenheten kan det komma att beskattas om det sker en kapitalvinst.

Kapitalvinstbeskattning vid försäljning av lägenhet:

I 41 kap. 1 §IL regleras att kapitalvinster och kapitalförluster räknas till inkomstslaget kapital. Enligt 41 kap. 2 § IL är en kapitalvinst eller kapitalförlust en vinst eller förlust som görs vid avyttring av tillgångar. Enligt 42 kap. 1 §IL är utgångspunkten att en kapitalvinst ska tas upp som intäkt. Kapitalvinster regleras i 44 kap IL enligt 44 kap. 1 § IL.

Huvudregeln för beräkningen av kapitalvinst är att kapitalvinst är skillnaden mellan ersättningen för den avyttrade tillgången minskat med utgifterna för avyttringen och omkostnadsbeloppet enligt 44 kap. 13 § IL. Enligt 44 kap. 14 § IL är om inget annat föreskrivs anskaffningsutgifterna ökade med förbättringsutgifterna. I 46 kap IL finns vissa specialregler, bland annat i bestämmelserna i 46 kap. 5-12 § IL som närmare reglerar vad som får räknas med som anskaffningsutgift och förbättringsutgift. Vid kapitalvinst av lägenhetsförsäljning tas 22/30-delar av vinsten upp till beskattning enligt 46 kap. 18 §IL. Därefter kommer 30 % av kapitalinkomsten som tas upp beskattas enligt 65 kap. 7 § IL.

Det finns inget skatteavtal mellan Sverige och Portugal:

Sverige har sagt upp skatteavtalet med Portugal från och med 2022. Det innebär att det finns en risk för dubbelbeskattning om du är bosatt i Portugal och planerar att sälja din del av lägenheten i Sverige. Då finns det risk att du både får betala skatt i Portugal om du är obegränsat skattskyldig i Portugal och i Sverige enligt 3 kap. 8 § IL om du är obegränsat skattskyldig i Sverige elelr enligt 3 kap. 18 § p 10 IL om du är begränsat skattskyldig i Sverige.

Avräkna skatt:

I avräkningslagen finns det vissa möjligheter att avräkna utländsk skatt från den svenska skatten. En förutsättning för att avräkningslagen ska vara tillämplig är att du är obegränsat skattskyldig i Sverige enligt 2 kap. 1 § avräkningslagen. Om du skulle vara obegränsat skattskyldig i Sverige så kan du nämligen avräkna skatten på försäljningen av lägenheten

Jag har inte hittat någon motsvarighet till avräkningslagen i portugisisk lagstiftning som gör att du eventuellt skulle kunna avräkna dig skatten på försäljningen av lägenheten när kapitalvinsten beskattas i Sverige.

Var du kan vända dig:

Min rekommendation är att du vänder dig till både svenska Skatteverket och det portugisiska skatteverket för att få reda på om du kan avräkna skatten vid en eventuell kapitalvinst vid försäljningen av din del av lägenheten.

Ge bort din andel till dina barn:

Om du skulle ge bort din andel av lägenheten till någon av dina söner så kan det få andra skattemässiga konsekvenser.

I Sveriges skatteavtal med Singapore (https://www4.skatteverket.se/download/18.22f626eb14fb326a4b6dde0/1441888199287/360-702+utg%C3%A5va+1+Singapore.pdf) reglerar artikel X realisationsvinster. I punkt 3 som är tillämplig för lägenheter så beskattas inkomsten i det land där överlåtaren har sin hemvist.

I Sveriges skatteavtal med Frankrike (https://www4.skatteverket.se/download/18.22f626eb14fb326a4b6dd54/1441888011085/360-250+utg%C3%A5va+1+Frankrike.pdf) anges det i art 13. 2 att andel i ett bolag eller juridisk person vars tillgångar består huvudsakligen av fast egendom eller rättighet som sammanhänger med sådan egendom får beskattas i landet där egendomen är belägen när vinsten beskattas på samma sätt som kapitalvinst för avyttring av fast egendom.  Det innebär att en kapitalvinst vid försäljning av lägenheten skulle beskattas i Frankrike om du ger vort en andel av lägenheten till din son som bor i Frankrike.

Då Sverige har skatteavtal med både Frankrike och Singapore så uppstår ingen dubbelbeskattning vid kapitalvinst för försäljning av andelen i lägenheten om du bestämmer dig för att ge bort andelen i lägenheten till dina söner eller en av dina söner.

För att sammanfatta din fråga:

Om försäljning av lägenheten resulterar i en kapitalvinst så finns det en risk att du får betala skatt både i Sverige och Portugal på kapitalvinsten då det inte finns något skatteavtal mellan Sverige och Portugal. Men om du skulle ge bort din andel i lägenheten till någon av dina söner eller båda sönerna som skulle sälja andelen så kommer inte försäljningen att dubbelbeskattas på grund av att Sverige har skatteavtal mellan Singapore och Frankrike.

Om du skulle ha någon mer fråga är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline.

Sebastian PetterssonRådgivare