Vilka skador ska hyresgästen ersätta?

Hej! Jag har hyrt en lägenhet i andrahand och betalat extrapengar varje månad för möblerad lägenhet. Nu har jag flyttat och under tiden jag bodde där gick kaffekokaren sönder och den gamla slitna damsugaren la av en dag. Nu vill uthyraren ha ersättning. Är det inte det dom extra pengarna jag betalt ska täcka?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på frågan beror på huruvida du och din hyresvärd avtalat om en deposition

En hyresvärd kan ta ut en deposition av hyresgästen för att täcka framtida skador. Uppstår inga skador vid hyrestidens slut ska depositionen betalas tillbaka. Hyran kan vara högre för en möblerad lägenhet än för en omöblerad. Att betala extra för att lägenheten är möblerad behöver inte utgöra en deposition. Frågan om “extrapengarna” du betalat ska täcka skador beror alltså på vad du och din hyresvärd avtalat.

Är du skyldig att ersätta skadan?

Det är okej att lägenheten slits under tiden att du bor där. Skador som uppkommer tillföljd av normal använding ersätts av hyresvärden. Den här typen av skada kallas för “normalt slitage”. Det rör sig om mindre skador som kan uppstå av att leva i en lägenhet, t.ex. mindre repor på golvet.

Hyresgästen ansvarar för skador som uppstått pga. vårdslöshet

Du som hyresgäst blir ersättningsskyldig för skador som orsakas i lägenheten till följd av vårdslöst eller försumligt agerande (12 kap. 24 § JB). Det finns alltså en skyldighet för dig att ta hand om och vårda lägenheten när du bor i den. Den här typen av skador ses inte som “normalt slitage”.

Omfattas dina skador av normalt slitage?

Vem ersätter skadan, du eller hyresvärden? Frågan besvaras genom att bedöma om skadan uppstått pga. försumlighet/ vårdslöshet eller till följd av normal använding. Skadorna kan utgöra “normalt slitage” om kaffekokaren och dammsugaren la av när de användes på ett normalt sätt t.ex. till följd av en orsak som du saknat kontroll över. Har du däremot agerat oförsiktigt och på så sätt orsakat skadorna blir du ersättningsskyldig.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare