Vilka ska kallas till bouppteckningen när det finns ett testamente?

Hej!

Frågan gäller ett gift par som inte har några barn. De har upprättat ett gemensamt testamente. Mannen har nu avlidit och deras bankman har sagt att mannens syskon måste kallas till bouppteckningen. Är detta korrekt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om det finns en efterlevande maka, make, sambo eller registrerad partner ska hon eller han alltid kallas till förrättningen. Dessutom ska följande personer kallas: legala arvingar (till exempel föräldrar, syskon, syskonbarn) eventuella universella testamentstagare (en person som får ärva i testamentet). (Se 20 kap. 2 § ärvdabalken, ÄB.)

De legala arvingarna kommer kallas eftersom de går miste om sitt arv pga. testamentet. "Rörande de personer som ska kallas till bouppteckningen är det viktigt att komma ihåg att en arvinge som gått miste om sitt arv på grund av ett testamente ska kallas, om testamentet inte vunnit laga kraft." De ska få möjlighet att klandra testamentet.

De legala arvingarna ska även kallas eftersom de kommer ärva det din make efterlämnade till dig då du går bort.

I 12 kap. 1 § stadgas även att är genom testamente förordnat att egendom, som tillkommer efterlevande make såsom arvinge eller universell testamentstagare, skall, sedan makens rätt upphört, tillfalla annan, äger vad i 3 kap. är stadgat motsvarande tillämpning, såvitt ej annat följer av testamentet. Dvs. att 3 kap. 2 § gäller då, vilken stadgar att:

"lever vid den efterlevande makens död någon bröstarvinge till den först avlidna maken eller dennes föräldrar, syskon eller syskons avkomling, skall, om inte annat sägs i tredje stycket eller i 3-5 §§, 6 § tredje stycket eller 7 § tredje stycket, hälften av den efterlevande makens bo tillfalla dem som då har den bästa arvsrätten efter den först avlidna maken. Den efterlevande maken får inte genom testamente bestämma över egendom som skall tillfalla den först avlidnes arvingar."

Det betyder att när även den efterlevande maken dör (du) ska hälften av boet gå till den först avlidnes släktingar ur första eller andra arvsklassen. Den här rätten går inte att testamentera bort av den efterlevande maken. Sekundosuccessionen innebär att den efterlevande maken inte har full äganderätt utan endast fri förfoganderätt till den del av egendomen som kommer från den avlidne maken vid bodelningen.

Bankmannen har rätt när denne säger att syskonen ska kallas till bouppteckningen.

Om du skulle ha några fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Vänligen

Greta ApelmanRådgivare