Vilka åtgärder kan vidtas mot förolämpning och förtal?

Har av min närmaste granne blivit beskylld för att jag "horat" med hennes fd kille, detta skulle tydligen hänt för 10 år sedan, och att jag ff är kär i honom, vet vem han är men aldrig pratat med honom...hon sa att alla i hela samhället pratar om mej och mitt beteende...och hon har många gånger under dessa 10 år önskat att sticka en kniv i ryggen och vrida om....blev kallad hora och luder ett flertal gånger under torsdagen, dessutom stod vi på skolavslutning bland massa människor......Kvällen samma dag blev jag oxå beskylld att de gånger jag motionerar i spåret har inbokade träffar med karlar???Jag mår skitdåligt efter detta,,,blev helt chockad ,,,hur /vad ska jag göra ,,,,kommer aldrig förlåta hennne...tack på förhand (skriver inget telefonnummer eftersom det är dålig nästan ingen täckning där jag befinner mej)

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Mina utgångspunkter

I mitt svar utgår jag ifrån att både du och din granne är över arton år, eftersom det grannen är arg på dig för ägde rum för tio år sedan.

Du har beskrivit att en av din närmsta grannar upprepade gånger helt oprovocerat sagt kränkande ord till dig och förolämpat dig. Såsom jag förstår dig, har detta skett både offentligt och privat. Din granne har även (antingen offentligt eller privat) påstått att du har träffar med stora mängder män när du är ute och springer på motionsspår.

Jag utgår vidare ifrån att du vill ha råd om hur du kan få din granne att sluta trakassera dig.

Det din granne gjort är möjligen brottsligt som förtal

I Sverige är det som huvudregel brottsligt att sprida kränkande och nedsättande uppgifter om en annan person; brottet kallas förtal (5 kap. 1 § brottsbalken).

För att någonting skall vara förtal, krävs det dock 1) att de kränkande uppgifterna spridits till andra personer än den som utpekas och 2) att det är fråga om just uppgifter och inte kränkande ord eller förolämpningar i största allmänhet.

Ifall dessa krav är uppfyllda framgår inte riktigt av uppgifterna i din fråga. Du säger visserligen att grannen kallat dig för "luder" och "hora" på en offentlig skolavslutning. Men "luder" och "hora" kan användas som förolämpningar utan att man bokstavligen menar att personen som pekas ut är "hora" eller har ett äckligt sexliv eller liknande. Jämför med ordet "efterbliven", som av vissa används som en förolämpning. När någon använder ordet efterbliven som förolämpning, menar de naturligtvis inte bokstavligt talat att den de förolämpar har en mental funktionsnedsättning. Jag är personligen tveksam till om din grannes kommentarer på skolavslutningen är förtal.

Beskyllningarna om att du har stora mängder träffar med män, är på ett mer uppenbart sätt förtal. Det framgår dock inte om din granne spridit dessa uppgifter/beskyllningar till andra, eller privat beskyllt dig för det. Ifall hon bara privat sagt dessa elaka saker till dig, så är det inte förtal, eftersom uppgifterna inte spridits till någon annan än just dig.

Det din granne gjort är troligen brottsligt som förolämpning

Det är inte endast spridande av kränkande uppgifter till andra som är olagligt i Sverige. Även att kalla någon för kränkande ord eller att beskylla dem för kränkande saker är brottsligt; brottet heter förolämpning (5 kap. 3 § brottsbalken). De kränkande orden och beskyllningarna (t.ex att kalla dig för luder, eller att påstå att du har träffar med massa män på motionsspår) din granne riktat mot dig, är så pass allvarliga att det utan tvekan rör sig om förolämpning i lagens mening.

Det din granne gjort mot dig är alltså med mycket stor sannolikhet brottsligt, antingen som förtal eller som förolämpning.

Bara för att din grannes agerande är brottsligt, innebär det inte att polisen hjälper till

I 5 kap 5 § brottsbalken finns vissa regler som, förenklat, avgör när polisen och åklagare kan hjälpa någon som blivit utsatt för förtal eller förolämpning. Huvudregeln när det gäller dessa brott, är nämligen tyvärr att du själv måste dra den brottsliga personen inför rätta. Polis och åklagare hjälper oftast inte till. Detta innebär att en polisanmälan inte nödvändigtvis kommer leda till att myndigheterna faktiskt gör någonting åt din grannes beteende, fastän det är brottsligt.

Vad kan du göra för att tvinga din granne att sluta?

Det är svårt för mig att säga exakt hur du skall tvinga din granne att sluta upp med sitt kränkande beteende. Utifrån det jag beskrivit ovan har jag två idéer, som kanske kan vara till hjälp.

Först och främst, så kan du varna din granne att du polisanmäler henne om hon inte slutar kränka dig. Även om det är osannolikt att en polisanmälan skulle leda till något, så är det inte alls säkert att din granne vet detta. De flesta människor är dessutom av naturliga skäl rädda för att hamna i problem med polisen. Var dock försiktig med hur du uttrycker dig, om du väljer att pröva detta! Du kan bara precis hota med en anmälan för att få din granne att sluta med sitt brottsliga beteende. Försöker du tvinga henne på t.ex pengar eller något liknande som kompensation för hennes kränkande beteende, så begår du själv ett brott (utpressning).

Ifall du hotar med att polisanmäla och det inte hjälper, kan du gå vidare och faktiskt polisanmäla din granne. Även om det som sagt troligen inte kommer leda till något, så kanske det kan få henne att tänka till. Om du har tur så kan det också leda till att polisen och åklagare tar upp ärendet. Då är det mycket möjligt att din granne bli straffad, vilket borde få henne att sluta upp med att trakassera dig.

Sammanfattning

Det din granne gjort mot dig är, såsom du beskriver det, med allra största sannolikhet brottsligt. Ett första steg för att få henne att sluta upp med sitt kränkande beteende, är att varna henne att du polisanmäler henne om hon fortsätter. Hjälper inte detta, kan du gå vidare och faktiskt anmäla hennes brottsliga gärningar till polisen. Har du tur går polisen vidare med saken, eller så kanske anmälan i sig skrämmer din granne tillräckligt mycket för att hon skall sluta.

Ifall du behöver ytterligare råd är du välkommen att ställa följdfrågor. I den händelse du bestämt dig för att anmäla din granne och behöver hjälp med att upprätta själva polisanmälan, hänvisar jag dig till närmaste polisstation.

Jag hoppas att mitt svar varit till hjälp!

Vänliga hälsningar,

Johannes NorrmanRådgivare