Vilka regler gäller, när den inresande har ett tidsbegränsat uppehållstillstånd, vid inresa till Sverige från ett utomeuropeiskt land?

Hej!

Vilka regler gäller vid inresa till Sverige, från Thailand, via Finland?

Den inresande har ett gällande 2 årigt uppehållstillstånd.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kravet på pass vid inresa

Vid inresa in i eller vistelse i Sverige krävs i huvudregel ett giltigt pass, 2 kap. 1 § utlänningslag (UtL) (2005:716). Den som har uppehållstillstånd, tidsbegränsat såväl som permanent, får om personen har en giltig passhandling, resa in i Sverige 2 kap. 4 § UtL. Anledningen till bestämmelsen är att personen ska kunna styrka sin identitet, varefter man kan bedöma huruvida personen har rätt att vistas i Sverige.

Sidonot

Parallellt med UtL gäller numera också lagen (2016:752) om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige. Har den inresande beviljats ett tidsbegränsat uppehållstillstånd enligt den lagen, behöver han eller hon inte ha ett pass vid vistelse i Sverige, 2 kap. 1 och 1 a §§ utlänningsförordningen.

Hälsningar,

Pontus FridénRådgivare