Vilka rättigheter har sambons barn till bostaden?

Hej

Jag och min sambo har köpt en bostad gemensamt där jag stått för merparten av möbler och bohag jag förde med mig sedan tidigare samt köpeskillingen står merparten på mig. För att få ordning på skillnaden i köpet har vi upprättat samboavtal samt ett skuldebrev.

De jag undrar nu är hans barn sedan tidigare, vilka rättigheter dom har till detta boende? Då det är delad vårdnad på 50% - har jag rätt att säga att hans barn inte kan nyttja vårat gemensamma mer än 50%?

Om jag förstått de hela rätt äger jag ju större delen av bohaget då jag hade de med mig in i samboskapet - vad för rättigheter har jag gent emot dessa barn att hävda min rätt till mitt egna hem?

Tackar för svar på förhand

Med vänliga hälsningar

Hanna

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstått det undrar du om din sambos barn har rätt att bo i er bostad. Svaret på den frågan är ja, även din sambo har rätt att bo i bostaden. Ni har köpt den tillsammans och jag förutsätter att hen är folkbokförd där. Detta innebär att även hens barn får bo där eftersom att hen har vårdnaden om dem, 6:1 Föräldrabalk (1949:381). Att barnen är där mer än halvtid påverkar inte detta civilrättsligt. Däremot finns alltid det en möjlighet att klaga till myndigheterna om din sambo och barnens andra förälder inte följer den vårdnads/boendeplan som bestämts.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare